Priemerní nevyhrávajú. Kto chce uspieť, musí nájsť spôsob, ako sa v dave odlíšiť.
V mnohých firmách panuje presvedčenie, že byť prvým, kto prichádza na trh s novinkou, je príliš riskantné. Radšej sa spoliehajú na to, že lídra rýchlo napodobnia. Ale to, čo stačilo včera, nemusí stačiť dnes. Ten, kto včas objaví medzeru na trhu a sem namieri svoje marketingové úsilie, býva úspešný. No po masovom napodobnení marže klesajú na minimum.
Skúste sa pozrieť ponad hlavy konkurencie
Možno objavíte inšpiráciu v úplne iných oblastiach a tradičný obchodný model postavíte na hlavu. Veď kto môže očakávať iné a lepšie výsledky, keď opakuje stále tie isté postupy?
- Hudobník Stuart Davis požiadal fanúšikov, aby financovali jeho nové CD. Zistil potrebný rozpočet na nahrávanie a formou mikropôžičiek rozdelil práva na budúce príjmy medzi svojich „partnerov“. Dohoda znela, že celý budúci zisk sa rozdelí medzi veriteľov až do chvíle, kým sa ich vklad nezdvojnásobí. Ďalší zisk sa rozdelí na polovicu.
- Viaceré spoločnosti, ktoré obchodujú so softvérom, poskytujú základný produkt zadarmo. Keď sa s ním naučíte robiť a odhalíte jeho prednosti, zatúžite prejsť na platený vzťah a využívať všetky doplnkové služby.
- Švajčiarski chovatelia dobytka v Alpách „lízujú“ stáda hovädzieho dobytka. Pri snahe chrániť horskú prírodu a poskytnúť zvieratám primerané podmienky, nedokázali ekonomicky konkurovať. Ponúkli kravičky na prenájom ekologicky zmýšľajúcim ľuďom z mesta. Títo financujú chov výmenou za dodávky čerstvého syra.
- Bruno Banani vyplnil medzeru na nemeckom trhu spodného prádla, keď svoju ponuku umiestnil ako luxus za prijateľnú cenu. Limitovanými sériami umelo vytvára nedostatok a využíva netradičné akcie na podporu predaja.
- Starbucks som zatiaľ na Slovensku nestretla, ale nikdy ho neobídem na dovolenke v zahraničí. Urobil zo šálky kávy príjemný zážitok a ponúka zákazníkom miesto na príjemné trávenie voľného času. Cena za horúci nápoj už potom nehrá žiadnu úlohu.
Pozrite sa podrobnejšie na:
- Spôsob, ako vytvárate svoje produkty
- Spôsob, akým predávate svoje výrobky
- Spôsob financovania vášho podnikania
- Spôsob komunikácie so zákazníkmi
Prejdite si a zároveň spochybnite každú oblasť. Spýtajte sa sami seba, ako to robíte dnes a čo dokážete urobiť inak, v čom môžete vyjsť svojim zákazníkom neočakávane v ústrety.
Možno vás sklamem, ale úprimne si myslím, že toto hľadanie vás bude sprevádzať už stále a aj keď objavíte niečo nové, na vavrínoch zaspať nemôžte.
Garry Hammel to vyjadril takto:
„Niekde vonku existuje konkurent, ktorý sa postará, aby vaša stratégia zastarala. Nemôžete sa jeho guľke vyhnúť. Musíte vystreliť prvý.“
Dobry clanok :-) Najviac sa mi pacili tie priklady, hlavne svajciarske kravy ;-)
OdpovedaťOdstrániť