Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

streda 14. apríla 2010

Ako sa pustiť do podnikania

Nikto vám nezaplatí toľko, koľko si zaslúžite! To môžete len vy sami.
                                                 (Brad de Haven)
Chcem začať podnikať
Dnes je taká doba. Ľudia prichádzajú o prácu, často aj po dlhých rokoch lojálnej spolupráce. Tí odvážlivci, ktorí sa rozhodli vziať starosť o svoj chleba do vlastných rúk, dostávajú otázku: „No dobre, ty si špecialista na „xy“, ale do čoho sa mám pustiť ja? Poraď mi niečo, čo by ma uživilo...“
Tak úprimne: Ako môžete niekomu povedať, čo by mal v živote robiť? Podnikanie, najmä na začiatku, je tvrdá rehoľa. Ak to čo robíte, nemáte rád, ako to vydržíte niekoľko rokov?

Zažila som to, keď som sa rozhodla, že už nebudem od nikoho závislá a namiesto hľadania zamestnania si založím živnosť. Okrem odhodlania, pár rokov marketingovej praxe a znalosti cudzích jazykov som nemala príliš jasno v smerovaní. Najjednoduchšie sa mi zdalo začať prekladateľstvom. Oči červené od práce na počítači, noci, počas ktorých zo všetkých síl dobiehate časové sklzy niekoho iného a mzda od agentúry, ktorá si za sprostredkovanie strhne dve tretiny. Nebol to med, ale bola to skúsenosť. Naznačila mi, že táto cesta nebude moja.

Pochopila som, že je nezmysel cudzie texty prekladať, ak ich dokážem napísať aj v inom jazyku. To bol prvý krok k tomu, aby som predala zo svojich schopností viac. Tiež trochu premýšľania a prekonanie obavy z toho, že sa musím stať predajcom vlastných služieb. A ako to chodí, keď sa vy nevzdáte, život vám pošle do cesty niekoho, kto vaše služby potrebuje. Len musíte viac uvažovať o tom, čím by ste iným pomohli, než o tom, čo by ste od nich chceli vy...

Kde hľadať nápady
Môžete rozbehnúť vlastné podnikanie na základoch praxe, ktorú ste dovtedy robili pre niekoho iného:
  • Vyznáte sa v počítačoch? Prečo by ste sa nemohli starať o PC niekoho iného, či už vo firmách alebo v domácnostiach?
  • Vyberali ste ľudí pre firmu? Personálne služby sa dajú robiť aj pod vlastným menom.
  • Viete účtovať, programovať, tlmočiť, predávať alebo ovládate remeslo?
Ak ste sa uživili ako zamestnanec, nie je dôvod, prečo by ste to nezvládli sami. Zamerajte sa na hľadanie ľudí alebo firiem, pre ktorých vaše služby môžu byť užitočné.
Inou cestou je, ak svoje neobľúbené zamestnanie odložíte a vrhnete sa na svoje doterajšie hobby, niečo, v čom vynikáte, čo milujete, pre čo ste zanietení. Možností je aj tu dosť:
  • Rozličné služby spojené s chovom a starosťou o domácich miláčikov
  • Trénovanie a predcvičovanie v kurzoch aerobiku, jogy, brušných či iných tancov
  • Poradenstvo pri zariaďovaní interiérov, aranžovaní priestorov
  • Organizácia podujatí – od večierkov a svadieb až po odborné konferencie
  • Čokoľvek, čo ľuďom pomáha a vám prináša radosť...
Zatiaľ ste na nič neprišli? Čo takto skúsiť vhodné partnerstvo a predávať produkty niekoho iného? Nemusíte sa stať práve podomovým obchodníkom, možno ovládate tajomstvá internetového predaja, máte množstvo kontaktov, ste človekom, s ktorým sa iní radi poradia. Tento typ spolupráce a skúsenosti z neho vôbec nie sú na zahodenie, ak v budúcnosti rozviniete aj vlastnú firmu. Najmä zvládnutie úskalí predaja a jednania so zákazníkmi patrí k zručnostiam, ktoré sa vždy vyplatia.

Pre tých, ktorí majú pocit, že pre nich nie je nič vhodné, prinášam pár príkladov od nekonformných realistov, ktorí príliš nešpekulovali a proste do toho šli. Bez ohľadu na to, aké nezvyčajné mali nápady. Možno aj s odbočkami po ceste, ktoré ich až postupne priviedli k dnešnému podnikaniu.

Stretla som ľudí, ktorí vyrábajú „zariadené príbytky“ pre domáce zvieratá, učia iných ľudí najrozličnejšie veci od ručných prác, cez pohybové kurzy až po kreslenie. Mnohé veštice, numerológovia, či autori horoskopov sú úspešní vďaka znalosti ľudskej psychiky a jej využitia vo vlastnej propagácii. Úspešne podnikajú aj poradcovia pre imidž, vizáž, životný štýl, feng shui, čínsku medicínu, či zvyšovanie asertivity. A internet vám ponúkne tisícky ďalších, viac či menej obvyklých zameraní.

Krok za krokom
  • Zájdite si do prírody a skúste sa v pokoji zamyslieť, kadiaľ by mohla viesť vaša cesta.
  • Potom urobte prieskum medzi ľuďmi, ktorí by mohli byť vašimi potenciálnymi zákazníkmi a zistite viac o ich predstavách.
  • Nezostaňte pri nekončiacom plánovaní, pustite sa do realizácie a po krokoch svoje podnikanie vylepšujte a prispôsobujte.
  • Rozhodnite sa, že budete úspešní a choďte za svojím cieľom
Máte svoje vlastné skúsenosti? Zanechajte ich v komentároch, pre poučenie aj inšpiráciu iných.

2 komentáre:

  1. Pekný článok, ľudia by sa mali naozaj odvážiť podnikať.

    Fakt je, že väčšina firiem vznikne zo spojenia: Viem niečo robiť a pozorujem, že niekto to potrebuje...

    Netreba to komplikovať.

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Výborný článok ..! Je škoda že mnohí ľudia sa celý život neodvážia podnikať a robiť to čo majú radi a mohli by v tom byť najlepší. Chodiť do práce a spoliehať sa len na zamestnávateľa a štát sa neoplatí, treba byť aktívni minimálne popri zamestnaní si vytvoriť nejaký vedľajší príjem a rozvíjať ho. Prajem veľa úspechov.

    OdpovedaťOdstrániť