Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

piatok 21. mája 2010

Čo majú spoločné reklamný text a babičkina štrúdľa?

V našej rodine sa po praslici dedí recept na vynikajúcu štrúdľu. Nie je veľmi presný: „hrnček múky, štvrťka masla, za lyžicu octu...“ Ešte aj dnes sa mi podlomia kolená, keď si spomeniem, ako voňal babičkin dom a ten sladký sen sa rozpúšťal na jazyku. Upiecť rovnakú nedokážem a rozpis surovín i práce na tom nič nemení. Ale keď sa trochu posnažím, vylezie z rúry koláč, ktorý rodina oceňuje širokými úsmevmi. A verím, že kým budem mať vnúčatá, tréningom to vyšpičkujem.

S písaním reklamných textov je to podobné. Môžete mať tony kníh, poučiek a článkov o tom, ako navrhnúť skvelý titulok, používať otázky, menovať výhody, dávať veľké sľuby. Pútavý a svieži reklamný text je trochu viac, než súhrn ingrediencií. Je to o vašej schopnosti vcítiť sa do myslenia spotrebiteľa, využívania tých najlepších surovín ako sú tajomstvo, čitateľov pocit výnimočnosti, silný príbeh či moment prekvapenia. Ale predovšetkým je to o tvrdej práci, štúdiu zvykov a zmýšľania cieľovej skupiny, hľadaní motívov, ktoré hýbu jej konaním, zisťovaním odpovedí na stovky otázok vo väčších či menších prieskumoch a anketách. Legendárni reklamní textári boli známi svojou neúnavnou pracovitosťou a vytrvalým hľadaním zaujímavých faktov.

Tvorba textu - je možné naučiť sa písať?


Samozrejme, že áno! Urobíte dobre, ak sa nebudete snažiť za každú cenu vynachádzať koleso a poučíte sa z úspešných textov, ktoré vytvorili skutoční majstri reklamy.

Dobrý textár by mal bezpochyby čítať kvalitnú beletriu, obohacovať a brúsiť jazyk, svoj základný pracovný nástroj. Ale textárska práca je umenie rozdielne od písania románov a líši sa aj od žurnalistiky. Pokiaľ máte ambíciu stať sa druhým Shakespearom, možno ste sa minuli povolaním. Ak je vaším živobytím písanie textov pre propagačné materiály, bude lepšie pridržať sa osvedčených receptov z iných kuchárok. David Ogilvy, Claude Hopkins, Albert Lasker, či John Carlton popísali svoje prístupy k tvorbe úspešných textov v knihách a mnohé sa dnes dajú stiahnuť z internetu.

Reklamný text ako rozhovor s čitateľom


Občas sa začínajúci textári snažia povedať príliš veľa naraz. Nejde ani tak o dĺžku textu, tá nie je problémom. Ide skôr o množstvo posolstiev, ktoré natlačia do jediného listu či letáku, aby ušetrili náklady na tlač alebo poštovné. Extrémnym príkladom sú husto popísané bilboardy. Nezabúdajte, že menej býva viac a o pozornosť súťažíte s tisíckami iných reklám. Zamerajte sa na jednu podstatnú vec, venujte sa jej dôkladne, aby po prečítaní textu bolo každému jasné, čo sa mal z neho naučiť a dozvedieť.

Slová sa nemôžu na človeka valiť ako kaša z divotvorného hrnčeka, bez štipky zamyslenia nad tým, ako je schopný vstrebávať ich príjemca. Skúste to raz inak. Predstavte si rozhovor so živým človekom. Niečo poviete a potom mu musíte dať priestor na reakciu, inak by sa s vami dlho nerozprával. V reklamnom texte niečo napíšete, potom sa zamyslite ako by asi reagoval čitateľ a túto predstavu primerane spracujte vo svojom ďalšom texte. Čím lepšie poznáte každodennú realitu potenciálnych zákazníkov (a čím lepšie ste urobili svoje prípravy), tým prirodzenejšie a účinnejšie dokážete prekonávať námietky a smerovať k objednávke.

Máte svoje metódy a postupy? Podeľte sa s nimi s čitateľmi blogu. Teším sa na vaše názory i príspevky do diskusie!

2 komentáre:

  1. Výborné, výborné :)

    Ale moment, do štrúdle ide ocot??? To je jediné, čo sa mi v článku zdalo divné. S ostatným súhlas na 100%

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Áno, je to zvláštne, ale podľa receptu mojej babičky tam trošičku octu išlo. Ťahala cesto cez celý kuchynský stôl a výsledok býval fantastický :-)

    OdpovedaťOdstrániť