Textárske práce na webe môžu byť trošku iné, ako texty pre klasické brožúry, ale jedno majú spoločné. Žiadna SEO technika, žiadne formátovanie, dokonalé zvládnutie technických nástrojov, či dokonca PPC kampaň vám nepomôžu získať zákazku, ak sú texty nudné, ťažko zrozumiteľné, preplnené kľúčovými slovami na úkor jasnej myšlienky a najmä, ak nie sú schopné vyvolať dopyt. Akákoľvek technika v prípade úspechu privedie ľudí na vašu stránku, ale predať musíte vy a musíte to urobiť starým osvedčeným spôsobom, klasickým presvedčivým textom.
Má zmysel uverejňovať rozsiahlejší text na webe?
Občas sa stretávam s otázkou, či má zmysel písať texty pre krásne, pôsobivé a reprezentatívne webstránky, ktoré majú osloviť návštevníkov svojou náročnou grafikou. Odpovedala by som asi, záleží na tom, či chcete viac budovať imidž alebo predávať. Krásna grafika, profesionálne programovanie a prehľadný dizajn sú určite dôležité a vašej webovej stránke neuškodia. Ale asi ešte žiaden obrázok nepohol zákazníka k tomu, aby vytiahol kreditnú kartu a cez internetový obchod niečo objednal. Naopak, úspešne predávajúce stránky obsahujú neraz textu viac, než by ste očakávali. Nie všetko ľudia poctivo čítajú, ale keď si to preskenujú, nájdu všetky informácie, ktoré by ich mohli zaujímať. A kľúčové slová pre vyhľadávače sú akýmsi pridaným bonusom.
Textárska práca pri budovaní návštevnosti webstránky
Texty majú obrovský význam nielen na vašej vlastnej stránke, ale aj v PR článkoch, mikrostránkach, blogoch a na podobných nástrojoch, ktorými sa snažíte zvýšiť návštevnosť základnej webstránky. Nikto neklikne na slaboduchý odkaz, či zúfalo reklamný článok. Ak si nedáte námahu so zaujímavým obsahom, ktorý umiestňujete na rôzne internetové fóra, nečakajte zázračný rast návštevníkov – pretože prídu iba roboty, zhŕňajúce adresy na posielanie spamu.
Ako pripraviť zaujímavý a pre čitateľov príťažlivý text?
Pokúste sa dodržať pár základných princípov:
• Nezabudnite, pre akú cieľovú skupinu píšete
Aj keď váš jazyk môže byť odlišný, vžite sa do mysle, spôsobu života a štýlu jazyka svojich čitateľov. Píšte odvážnejšie pre mladých, konzervatívnejšie pre starších, ale vždy majte na mysli, že vaše texty musia byť svieže, zaujímavé a nesmú nikoho nudiť. Keď píšete rozsiahlejší obsah, vyspite sa na to a prečítajte si text s odstupom. Mne táto technika veľmi pomáha a ráno vždy nájdem množstvo slovných spojení, ktoré sa mi podarí vyjadriť lepšie.
• Buďte originálni
Vyhľadávače rozlišujú medzi pôvodne uverejneným textom a textami, ktoré len niekto skopíroval a umiestnil na svoju stránku, takže toto vás vo výsledkoch hore neposunie. Ak čitateľ zistí, že vaše texty už čítal niekde inde, nebude si myslieť o vašej profesionalite nič dobrého. Občas sa vyskytnú „podvodníčkovia“, ktorí bez hanby prevezmú napríklad aj cudzie názvy seminárov a chcú profitovať z tvrdej práce niekoho iného. Samotní klienti veľmi rýchlo upozornia pôvodného tvorcu na takéto správanie konkurencie a zlé PR, ktoré z toho plynie pre napodobovateľa je lepšie si ušetriť.
• Vyhnite sa chybám v textoch
Jednou z vecí, ktoré ma úplne dokážu odradiť od spolupráce s nejakou firmou sú väčšie gramatické chyby. Nehovorím o tom, že by som niekomu neodpustila chýbajúci mäkčeň, ale keď nájdem vo vetách ypsilony, ťažkopádne vyjadrovanie a nesprávne skloňovanie, málokedy uverím, že sa mi sa takým partnerom bude dobre spolupracovať. Iste, záleží aj na tom, či daná firma ponúka výkopové práce alebo propagačné služby, ale celkovo to zbytočne pokazí váš obraz v očiach potenciálneho zákazníka. Urobiť si kontrolu textu pritom pomôže aj jednoduchý word editor a ak to naozaj nezvládate, nechajte to urobiť niekoho iného.
• Je lepšie spolupracovať s dobrým textárom, ako sa bezvýsledne nadrieť
Pokiaľ písanie naozaj nezvládate, uvedomte si, že je to služba, ktorú je možné objednať, ako čokoľvek iné. Skúsený textár sa vyhne omylom a pomôže vám dosiahnuť vaše ciele. Jeho provízia bude asi ďaleko nižšia, ako náklady na zlú a neúčinnú propagáciu. Predovšetkým dlhodobejšia textárska spolupráca môže byť pre obe strany veľmi efektívna. Väčšia zákazka umožní copywriterovi poskytnúť lepšie ceny a pre zákazníka rapídne klesá potreba času a vysvetľovania technických detailov o jeho práci.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára