Kým boli blogy skôr záujmovou činnosťou pre neobjavených literárnych autorov, máloktorý marketingový manažér zo solídnej firmy im venoval pozornosť. Našli sa takí, ale chcelo to mať v sebe kúsok vizionára. Zdieľanie myšlienok, informácií, názorov sa však veľmi rýchlo stalo fenoménom doby. Nejedna firma sníva o blogu, ktorý navštevujú tisíce fanúšikov, o tom, že správy sa virálne šíria ako lavína a už vopred počíta tržby, ktoré by jej vzápätí mal priniesť internetový obchod.
Premýšľate o tom, ako vytvoriť dobrý blog? Nesnažte sa začať od otázky, ako dosiahnem, aby sa moje stránky šírili medzi ľuďmi. Naopak, zamyslite sa, pre koho by ste chceli písať, čo by takýto človek potreboval a čo hodnotné by ste mu mohli poskytnúť. Ak sa vám to podarí a napíšete kvalitné texty, vaše informácie si už cestu medzi ľudí nájdu.
Pre koho písať a ako ho osloviť?
Pri množstve informácií, ktoré dnes musíme spracovať, nikto nie je ochotný prehrýzať sa všeobecnými frázami ani kvetnatým jazykom reklamy. Chceme to, čo nás zaujíma. Chceme to rýchlo. Chceme to nájsť ľahko a bez triedenia.
- Prvým predpokladom dobrého blogu je špecializácia a zameranie.
Môžete písať pre mužov gurmánov, ktorých koníčkom je náročné varenie. Ponúknite im inšpiratívne recepty, zoznámte ich s tajomstvami prípravy exotických špecialít, ale neurazte ich vysvetľovaním, ako rozoznať brokolicu od karfiolu, či ako pestovať bylinky na okne. Je to pod ich úroveň, varenie považujú za spoločenskú záležitosť, možnosť blysnúť sa pred priateľmi, výzvu dokázať niečo na veľmi profesionálnej úrovni.
Ak ste dodávateľom koreninových zmesí do supermarketov a váš blog je určený začínajúcim gazdinkám či ženám v domácnosti, zmeníte jazyk, témy, spôsob komunikácie. Každý z týchto blogov môže byť sám osebe veľmi úspešný. Snaha o ich zlúčenie a oslovenie všetkých záujemcov o varenie naraz by však nepriniesla nič dobrého. Občasné nakuknutie do „iného sveta“ môže byť osviežením, spletenie tém a poskytovanie množstva nepotrebných informácií sa rýchlo stáva obťažovaním.
- Informácie majú cenu zlata. Platíte nimi za pozornosť.
Na vašom blogu by mali byť informácie, ktoré majú praktickú hodnotu a sú z hľadiska čitateľa skutočne niečím cenným. Mali by ho priviesť k zamysleniu, túžbe podeliť sa o názor, pridať svoj komentár k vašim postrehom. To však nikdy nedosiahnu všeobecne známe fakty, vata ani klišé. Len ak svojím obsahom zaujmete a nadchnete, môžete počítať s tým, že čitatelia váš blog odporučia ďalej. Dokonca sa radi vrátia opäť, stanú sa sledovateľmi, budú si žiadať viac.
A keď príde na to, že sa rozhodujú o nákupe, budú vám dôverovať. Spomenú si na vaše dobré rady a kompetenciu. To je však až výsledok poctivej práce, nie prvotný signál, ktorý by mal z vášho blogu kričať.
- Snažte sa o vzájomnú komunikáciu. Oboma smermi.
Je skvelé, ak príspevky na blogu vyvolávajú odozvu čitateľov. Urobte pre to niečo, vyzvite ľudí aby popremýšľali nad nadhodenou témou a vyjadrili sa. Môžete dokonca ponúknuť malú odmenu za zanechanie komentára – napríklad v podobe zaslania ďalšieho článku, rád, tipov či iných informácií, ktoré však nie sú dostupné voľne. Za čas, ktorý vám venovali ich odmeníte hodnotnou informáciou.
Nezabudnite, že komunikácia je obojsmerná ulica. Ak niekto komentuje na vašom blogu, reagujte na to,
poďakujte, odpovedzte na otázku. Jednoducho dajte najavo, že si to vážite.
Nezabudnite, že komunikácia je obojsmerná ulica. Ak niekto komentuje na vašom blogu, reagujte na to,
poďakujte, odpovedzte na otázku. Jednoducho dajte najavo, že si to vážite.
Na záver dovoľte otázku: Máte blog, ktorý oslovuje čitateľov? Ako dosahujete, aby svoj názor vyjadrili? A ako sa vám darí dosiahnuť to, čo ste si v začiatkoch blogovania stanovili za cieľ? Vaše názory ma veľmi potešia.
Ziskat odozvu na blog je dost zlozite, ludom sa nechce komentovat. Napriek tomu mam skusenost, ze dobre informacie vyvolaju dopyt po sluzbach, pripadne zvysia navstevnost stranky. Komentare su u nas asi skor domenou vecnych stazovatelov :-)
OdpovedaťOdstrániťMáte pravdu, niekedy je odozvu treba podporiť, ale má to zmysel. Je pekné, keď za technickými prostriedkami cítiť človeka...
OdpovedaťOdstrániťÁno, je to pravda. Návštevnosť môjho vysoko špecializovaného blogu je okolo 20000 mesačne, čo je 100% nárast oproti minulému roku a všetky 3 body, ktoré uvádza tento príspevok sú splnené.
OdpovedaťOdstrániťK takejto návštevnosti môžem len gratulovať! Je za tým iste kus práce, ale výsledok stojí za to.
OdpovedaťOdstrániťDobrý deň, chcel by som sa spýtať, čo by ste mi odporučili keď moja firma ponúka služby a nie tovar? Tiež som rozmýšľal o blog-u, avšak nikdy som sa tým hlbšie nezaoberal. Zaujal ma však váš článok. Chcel by som zvýšiť návštevnosť svojej stránky a tým aj získal povedomie o svojej existencii medzi potencionálnymi zákazníkmi. Takisto mám záujem zdvihnúť povedomie Slovákov, čo sa týka využívania služieb a ochoty priplatiť si za kvalitnú službu, a nie len hľadať to najlacnejšie, čo často nie je dobré a hodné ani tej nižšej ceny.
OdpovedaťOdstrániťĎakujem za vašu odpoveď
S uctou
Marek Pavlík
Nemyslím, že služby sú niečím iným ako produkt. Vždy ide o dôveru zákazníka, schopnosť vyriešiť jeho potrebu či problém a ak toto dosiahneme, nie je to už obvykle otázka najnižšej ceny.
OdpovedaťOdstrániťNa Vašu otázku môžem odpovedať pri osobnej konzultácii, keď budem poznať konkrétnu situáciu, Vašu službu i možnosti. Je to práca, ktorou sa živím, pociťujem za svoje výsledky zodpovednosť. A preto na blogu môžem uviesť článok, ktorý poskytne základné informácie, nie však rozdávať rady "z brucha". Budem sa tešiť, ak sa rozhodnete pre spoluprácu.
Srdečne zdravím a prajem Vám veľa úspechov.