Máte webovú stránku alebo blog, ktorým chcete podporovať svoj predaj? Ako sa správajú vaši virtuálni návštevníci? Vyplnia pripravený formulár, zaregistrujú sa alebo urobia iný podobný krok? Alebo až príliš často len prídu a odídu? Koľko času strávia na vašej stránke a koľko informácií si prečítajú? Pripraviť kvalitnú webstránku je prvým krokom internetového marketingu, ale samo osebe nie je zárukou predajných výsledkov. Ak sa objednávky z internetu hrnú na vašich obchodníkov, pravdepodobne ste svoju internetovú prezentáciu zvládli. Ak cítite, že vo výsledkoch je čo zlepšovať, skúste sa zamyslieť nad nasledujúcimi odporúčaniami.
1. Správny produkt a dôvera zákazníkov sú východiskom
Pozrite sa na svoj produkt alebo služby kritickými očami. Napĺňajú očakávania potenciálnych zákazníkov, sú dosť dobré, aby uspokojili ich potreby? Pokiaľ nie je v poriadku samotný produkt, marketing nič nezmôže. Nanajvýš urýchli váš odchod z trhu, lebo vďaka reklame zopár ľudí o niečo rýchlejšie výrobok vyskúša a vo veľmi krátkom čase rozšíri informáciu, že s vašou ponukou čosi nehrá.
Druhým aspektom je dôvera k samotnej vašej firme prípadne osobe. Ak vaše PR nepestujete správnym spôsobom, ľudia môžu pociťovať nedôveru k nákupu u vás, obzvlášť cez internet. Seriózne vystupovanie a s ním súvisiaca internetová prezentácia spoločnosti, podpora značky a jej vnímania cieľovou skupinou, účasť na diskusiách v internetových fórach, publikovanie článkov – to je zopár možností, ako na svojej dôveryhodnosti pracovať.
2. Zlé technické riešenie sa dnes už neodpúšťa
Ako dlho sa stránka naťahuje, netrápite návštevníka zbytočným a zdržujúcim introm? Je stránka prehľadná a navigácia po nej intuitívna? Zbadá človek na prvý pohľad, kde sa ocitol a čo by tu mohol získať? Sú všetky prelinkovania funkčné a správne? Ak máte nedostatky v tejto oblasti, odstráňte ich čím skôr. Trpezlivosť totiž nepatrí k typickým vlastnostiam internetovej generácie zákazníkov.
3. Obsah a úroveň textov musia vedieť presvedčiť
Do akej miery oslovuje obsah vašich stránok potenciálnych zákazníkov, zamerali ste sa na ich ciele, predstavy, túžby? Je im jasné, aké výhody získajú kúpou vašich výrobkov a služieb? Neskĺzli ste k jednoduchému vymenovaniu technických vlastností namiesto skutočných prínosov? Vzali ste do úvahy emócie spojené s používaním produktov? Sú texty napísané tak, aby im návštevníci uverili, nepreháňate to so samochválou?
Dbajte na to, aby ľudia plne porozumeli vašim produktom a službám, môžete im v tom pomôcť systémom zákazníckej podpory, telefónnou informačnou linkou, video prezentáciami, návodmi a tipmi. Nikto nemá rád obchodné vzťahy, v ktorých sa cíti neistý kvôli tomu, že má o výrobku povrchné vedomosti.
4. Ponúknite zákazníkom „šteňa“
Výraz „šteňa“ používajú odborníci na techniky predaja. Je stará známa vec, že ak niekomu nanútite do náručia šteniatko a necháte ho zblížiť sa s roztomilým tvorom, oveľa ľahšie ho presvedčíte, aby zvieratku poskytol domov na trvalo. Ľudia milujú darčeky a ak dostanú niečo zadarmo, vytvára sa medzi vami vzťah, ktorý má na ich nákupné rozhodnutie pozitívny vplyv. Ak to povaha vášho produktu umožňuje, poskytnite vzorku zdarma, e-knihu plnú zaujímavých nápadov, softvér na vyskúšanie. Je jasné, že ideálnym „šteniatkom“ sú informácie, ktoré je možné stiahnuť z webstránky a nevyžadujú ďalšie náklady na poštovné a balné.
5. Odstráňte každú neistotu
Predíďte tomu, aby sa zákazníci kúpy obávali. Každý z nás sa už niekedy nechal nachytať nepoctivým obchodníkom a preto zvažuje. Ponúknite garanciu vrátenia peňazí a to pokojne aj na dlhší čas. Skúsenosť mnohých internetových predajcov hovorí, že tu platí nepriama úmera, pri dlhšej lehote je vrátených zásielok oveľa menej. „Prebolí“ strata peňazí, ľudia si zvyknú na používanie produktu a už sa s ním nechcú rozlúčiť. Aj keď garancia vrátenia peňazí môže priniesť zopár požiadaviek v tomto smere, pozitívny vplyv na dôveru a tým aj zvýšenie objemu predaja vám náklady na obslúženie nespokojencov bohato vynahradí. Samozrejme, predpokladom je, že vaše výrobky a služby sú naozaj v poriadku, ale o tom sme už v tomto článku hovorili.
1. Správny produkt a dôvera zákazníkov sú východiskom
Pozrite sa na svoj produkt alebo služby kritickými očami. Napĺňajú očakávania potenciálnych zákazníkov, sú dosť dobré, aby uspokojili ich potreby? Pokiaľ nie je v poriadku samotný produkt, marketing nič nezmôže. Nanajvýš urýchli váš odchod z trhu, lebo vďaka reklame zopár ľudí o niečo rýchlejšie výrobok vyskúša a vo veľmi krátkom čase rozšíri informáciu, že s vašou ponukou čosi nehrá.
Druhým aspektom je dôvera k samotnej vašej firme prípadne osobe. Ak vaše PR nepestujete správnym spôsobom, ľudia môžu pociťovať nedôveru k nákupu u vás, obzvlášť cez internet. Seriózne vystupovanie a s ním súvisiaca internetová prezentácia spoločnosti, podpora značky a jej vnímania cieľovou skupinou, účasť na diskusiách v internetových fórach, publikovanie článkov – to je zopár možností, ako na svojej dôveryhodnosti pracovať.
2. Zlé technické riešenie sa dnes už neodpúšťa
Ako dlho sa stránka naťahuje, netrápite návštevníka zbytočným a zdržujúcim introm? Je stránka prehľadná a navigácia po nej intuitívna? Zbadá človek na prvý pohľad, kde sa ocitol a čo by tu mohol získať? Sú všetky prelinkovania funkčné a správne? Ak máte nedostatky v tejto oblasti, odstráňte ich čím skôr. Trpezlivosť totiž nepatrí k typickým vlastnostiam internetovej generácie zákazníkov.
3. Obsah a úroveň textov musia vedieť presvedčiť
Do akej miery oslovuje obsah vašich stránok potenciálnych zákazníkov, zamerali ste sa na ich ciele, predstavy, túžby? Je im jasné, aké výhody získajú kúpou vašich výrobkov a služieb? Neskĺzli ste k jednoduchému vymenovaniu technických vlastností namiesto skutočných prínosov? Vzali ste do úvahy emócie spojené s používaním produktov? Sú texty napísané tak, aby im návštevníci uverili, nepreháňate to so samochválou?
Dbajte na to, aby ľudia plne porozumeli vašim produktom a službám, môžete im v tom pomôcť systémom zákazníckej podpory, telefónnou informačnou linkou, video prezentáciami, návodmi a tipmi. Nikto nemá rád obchodné vzťahy, v ktorých sa cíti neistý kvôli tomu, že má o výrobku povrchné vedomosti.
4. Ponúknite zákazníkom „šteňa“
Výraz „šteňa“ používajú odborníci na techniky predaja. Je stará známa vec, že ak niekomu nanútite do náručia šteniatko a necháte ho zblížiť sa s roztomilým tvorom, oveľa ľahšie ho presvedčíte, aby zvieratku poskytol domov na trvalo. Ľudia milujú darčeky a ak dostanú niečo zadarmo, vytvára sa medzi vami vzťah, ktorý má na ich nákupné rozhodnutie pozitívny vplyv. Ak to povaha vášho produktu umožňuje, poskytnite vzorku zdarma, e-knihu plnú zaujímavých nápadov, softvér na vyskúšanie. Je jasné, že ideálnym „šteniatkom“ sú informácie, ktoré je možné stiahnuť z webstránky a nevyžadujú ďalšie náklady na poštovné a balné.
5. Odstráňte každú neistotu
Predíďte tomu, aby sa zákazníci kúpy obávali. Každý z nás sa už niekedy nechal nachytať nepoctivým obchodníkom a preto zvažuje. Ponúknite garanciu vrátenia peňazí a to pokojne aj na dlhší čas. Skúsenosť mnohých internetových predajcov hovorí, že tu platí nepriama úmera, pri dlhšej lehote je vrátených zásielok oveľa menej. „Prebolí“ strata peňazí, ľudia si zvyknú na používanie produktu a už sa s ním nechcú rozlúčiť. Aj keď garancia vrátenia peňazí môže priniesť zopár požiadaviek v tomto smere, pozitívny vplyv na dôveru a tým aj zvýšenie objemu predaja vám náklady na obslúženie nespokojencov bohato vynahradí. Samozrejme, predpokladom je, že vaše výrobky a služby sú naozaj v poriadku, ale o tom sme už v tomto článku hovorili.
Dobrý deň, v celku súhlasím s článkom. V dnešnej dobe informačných technológií je určite potrebné ak má firma slušnú stránku,ktorá prináša zákazníkom okrem informácií o produktoch aj celkové informácie o firme odvetví a pod.
OdpovedaťOdstrániťNiekedy ma však zaráža, že tento spôsob komunikácie so zákazníkmi je pre mnohé firmy, živnostníkov pole neorané. Pritom nie je až také zložité urobiť si prezentáciu firmy prostredníctvom web-stránky, existuje niekoľko spoločnosti, ktoré ponúkajú možnosť vytvoriť si web-stránku a potom ju jednoducho administrovať. Využiť tento spôsob určite nezruinuje firemný rozpočet.
Ešte by som k článku doplnil:
6. Robiť marketing pre vyhľadávače.
V tomto smere je dôležité ako zákazníci(hlavne potenciálny) natrafia na vašu stránku. V tomto smere je dôležité poznať aké slovné spojenia a výrazy zadávajú možný zákazníci, alebo surferi do vyhľadávača. Dá sa to zistiť pomocou prieskumu. Ako možný spôsob by som videl spýtať sa súčasných zákazníkov, ktorý sa s vami skontaktovali cez web-stránku ako sa dostali na vašu stránku resp. aké slovné spojenia zadávali.
Na základe poznatkov z tohto prieskumu sa cielene pripravujú články na stránku, ktoré tieto spojenia obsahujú. Zabezpečí to, že sa v raitingu vyhľadávačov dostane stránka na lepšie pozície. Najlepšie byť na prvom mieste. Umiestnenie v tomto raitingu sa dá okrem už spomenutého vylepšiť aj tým, že na vašu stránku bude odkazovať čo najviac stránok.
Možno je to téma na samostatný článok. Určite by som však odporučil, aby si každý kto si plánuje urobiť firemnú web-stránku naštudoval na akom princípe fungujú vyhľadávače. Neplatí to iba pre firmy. Tento princíp môžu využiť mestá, neziskovky, športové kluby a iné.
Internet ponúka jedinečnú možnosť ako robiť marketing s malým rozpočtom.
Jozef Komár
Ďakujem za Váš komentár. O SEO by sa dalo hovoriť veľmi veľa a nájdu sa aj príspevky na mojom blogu alebo stránke, ktoré sa tomu venujú. Máte samozrejme pravdu, to je dôležitá súčasť prezentácie samotnej stránky, ja som sa v článku zamerala len na jej štruktúru a obsah.
OdpovedaťOdstrániť