Vo
svete, kde každý dokáže kvalitne vyrábať a skutočným umením sa stáva
umiestnenie produktov na trh, preniká marketing do všetkého, čo robíme. Každý
človek vo firme je jeho súčasťou, každý spolupracovník ovplyvňuje spôsobom
svojej komunikácie konečný výsledok. Nie je to len v tom, ako
komunikujeme, ale aj čo komunikujeme smerom k potenciálnym zákazníkom. Vezmime
si na mušku využívané nástroje marketingu a vytrvalo hľadajme potenciál
zvýšenia ich efektívnosti.
Produkt
Svet je zahltený výrobkami, ktoré sú rovnako dobré,
ako všetky ostatné. Kto chce uspieť, musí byť v niečom iný. Jedinečnosť a
originalita nám dáva vnímanú hodnotu, dôveryhodnosť v očiach zákazníkov,
dôvod, prečo spolupracovať práve s nami. Len ak nájdeme vlastnosti
produktov, spôsob dodávania služby, či aspoň spôsob komunikácie, ktorý nás
odlíši od zvyšku „stáda“, majú zákazníci šancu spozorovať a zapamätať si
nás v preplnenom trhovom priestore. Neraz pritom nejde o komplexnosť
a rozmanitosť informácií, ktoré o výrobku komunikujeme, skôr naopak,
nájdenie jednej či dvoch podstatných odlišností, ktoré zabodujú v očiach
spotrebiteľov.
Myšlienka,
že nízke ceny spôsobia vyšší objem predaja, je rozšíreným, ale väčšinou
nepravdivým mýtom. Keby každý spotrebiteľ hľadal len to najlacnejšie riešenie,
všetci by sme jazdili na indických autách, jedli a stretávali sa
v najlacnejších krčmách namiesto príjemných kaviarní či reštaurácií,
krásne ženy by používali lacné parfumy z drogérie na rohu. Opak je však
pravdou oveľa častejšie. Primeraná cena dáva výrobku status, vyjadruje jeho
hodnotu a neraz zákazníka ani naozaj dobrá kvalita nepresvedčí
o výhodnej kúpe, ak nízka cena pôsobí nedôveryhodne.
Ak
našou jedinou šancou na odlíšenie je nízka cena, sme na najlepšej ceste k
problémom. Vždy sa nájde niekto, kto dokáže túto hranicu posunúť ešte nižšie.
Nemá zmysel sľubovať zákazníkom vynikajúce služby a prvotriednu kvalitu
a pritom účtovať extrémne nízke ceny. Je to mätúce posolstvo, ktoré nám
ľudia ťažko uveria, každý vie, že skutočná kvalita musí mať svoju cenu.
Nepokúšajme sa o nemožné, urobme všetko preto, aby výrobky a služby
mali maximálnu možnú hodnotu pre zákazníka a potom stanovme ceny, ktoré
našej ponuke rozumným spôsobom zodpovedajú.
Propagácia
Reklamné
posolstvá útočia na našu myseľ na každom rohu, z každého média, kdekoľvek
sa pohneme. A pritom klasická reklama dlhodobo stráca
účinnosť. Veríme viac odporúčaniu neznámeho človeka, s ktorým sa stretneme
v predajni, dokonca názorom vyjadreným vo fórach na internete ľuďmi,
ktorých sme nikdy nevideli. Nikto nechce byť zákazníkom, ktorému je s nátlakom
čosi predávané. Pritom neraz pociťujeme aj opačný extrém, rozčuľuje nás, ak sa
v obchode nemáme s kým poradiť, pretože personál je nevšímavý, či
jednoducho ho na rozľahlej predajnej ploche nemôžeme nájsť!
Nástrojom
číslo jedna, ktorý je stále ešte dostupný aj pre menších podnikateľov, sa stal internetový marketing.
Aj tu však ceny za klik, či za služby SEO špecialistov rastú a ťažko možno
očakávať opačný trend. Nespoliehajme sa len na služby iných, pokúsme sa
dozvedieť čo najviac o tom, ako to na internete funguje. Dajme si námahu
s prípravou dobrého obsahu svojich webstránok, merajme a testujme ich
prehľadnosť, dostupnosť i účinnosť.
Staňme sa
blogerom a publikujme časté a pravidelné príspevky. Prinesie nám to veľmi
rýchlo zlepšenie pozície webstránky vo výsledkoch vyhľadávania, pretože kľúčové
slová sa vo veľkom rozsahu textov dostatočne skoncentrujú. Samozrejme, dôležité
je aj technicky správne riešenie, ktoré zbytočne nemätie vyhľadávacie roboty.
Poskytovať musíme kvalitné a relevantné informácie, nie reklamnú vatu. Veď
najlepším zákazníkom býva človek, ktorý sa po vyhodnotení všetkých údajov
rozhodol spolupracovať práve s nami, pretože ho presvedčila vysoká kompetencia.
Popri blogu
nezabudnime na ďalšie možnosti internetu, ako je prispievanie do diskusií na
odborných fórach, publikovanie vzdelávacích videozáznamov, podpora komunikácie
prostredníctvom sociálnych sietí. Je to možno práca na plný úväzok, ale oveľa
efektívnejšie ňou nahrádzame iné predajné kanály, ktorých účinnosť
v posledných rokoch prudko klesá.
Obklopme sa
správnymi ľuďmi, je to jeden zo základných predpokladov úspechu. Znásobia náš
potenciál, pretože ich silné stránky budú v oblastiach, ktoré my už
nedokážeme pokryť. Nenechajme sa odradiť od náročných cieľov niekým, kto má na
všetko negatívny pohľad, analyzujme riziká, ale majme na pamäti, že pôsobenie
novinky nie je vždy možné predvídať. Pomôže nám prieskum a testovanie, ale
istá miera rizika a podnikateľskej odvahy bude nevyhnutná, ak sa chceme
pustiť za vyššími cieľmi.
Vlastných
spolupracovníkov vždy informujme o tom, aké propagačné aktivity
pripravujme, zapojme ich do procesu získavania informácií i komunikácie
posolstiev. Nepodceňujme silu vnútrofiremnej komunikácie a motivácie, veď
naši zamestnanci sa na sociálnej sieti podelia o svoju skúsenosť
s tisíckami známych v priebehu niekoľkých minút. A je dôležité,
aby to bola skúsenosť pozitívna.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára