Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

utorok 30. októbra 2012

Copywriting na každý deň

Veľa ľudí sa obáva písania reklamných a marketingových textov, ktoré by mali publikovať na webstránke, blogu či firemnej facebook stránke. Pritom zaplatiť kvalitnému textárovi za každý takýto text je pre malé firmy ťažko dosiahnuteľné. Čo pomôže? 


Štúdium – nie že by bol trh zaplavený knihami o reklame a písaní reklamných textov, ale niečo sa predsa len nájde. Pre začiatočníkov v reklame vrele odporúčam Davida Ogilvyho a jeho knihu O reklame. A potom aj množstvo ďalších, ktoré sa viac či menej venujú aj textárstvu.

Marketingové školenie alebo marketingová konzultácia – neučte sa desiatky rokov to, čo vám niekto môže odovzdať ako zozbierané skúsenosti. Nie je to možno najlacnejšia cesta, ale rozhodne veľmi účinná. Školiteľ obvykle nasmeruje vaše kroky aj v mnohých iných oblastiach a investícia do dobrého marketingového vzdelávania bude rýchlo návratná. 

Poobzerajte sa inde – sledujte, ako píšu svoje texty špecialisti, textári, reklamné agentúry a počte sa od nich. Uvedomte si, čo sa vám na textoch konkurenčných i odlišných firiem páči a čo by ste sami zvládli lepšie. Rozhodne neodporúčam kopírovať cudzie texty, ale inšpiráciu nájdete často na neočakávanom mieste.

Prihláste sa na odber newslettrov a postupne sa zlepšujte – veľa dobrých rád získate zadarmo na internete a ich pravidelné čítanie vám ani nemusí zabrať veľa času. Vyberte si témy, ktoré sú pre vás potrebné a filtrujte blogy, weby, fóra, ktoré vám budú dávkovať vedomosti po primeraných častiach.

Prvá pomoc pre urgentné prípady – stojíte pred úlohou napísať direkt mailový list alebo e-mail a potrebujete ho hneď? Tu je návod pre tých, čo si netrúfajú začať, aj keď už dávno mali posielať svoje listy. Našla som ho kedysi u amerického textára, ktorý to zhrnul skutočne exaktne – „robte to blbovzdorne“. 

Takže ako napísať reklamný text pre direkt marketing? Jednoducho dodržte túto štruktúru:

  • Pútavý titulok, ten rozhodne o samotnom otvorení mailu alebo čítaní listu
  • Silný úvodný odstavec, aby prinútil záujemcu pokračovať
  • Príbeh, v ktorom adresát nájde sám seba
  • Vymenovanie výhod, ktoré zákazníka čakajú s vaším výrobkom
  • Záver s jasným odporúčaním ďalšieho postupu.
To je všetko. Jednoduchá prehľadná postupnosť, žiadna reklamná vata. A funguje to!



2 komentáre:

  1. Skvelá formulka na rekl.text v 5 bodoch, jednoduchá a prehľadná. Umenie je potom v tom, AKO ich vytvoriť, aby priniesli očakávaný výsledok...

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem za komentár, je to tak. Často práve množstvo zbytočností zničí reklamný text. V jednoduchosti je krása. Samozrejme, chce to cvik a prácu - ako hovoria Nemci: "Übung macht Meister", teda "Cvičením sa prepracujeme k majstrovstvu".

    OdpovedaťOdstrániť