Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

sobota 10. novembra 2012

Ako napísať titulok pre reklamný text ...a dosiahnuť vysokú odozvu



Že reklamné texty môžu byť úspešné len vtedy, ak zaujmú pozornosť, netreba určite hovoriť ani marketingovým začiatočníkom. Nechcem vyvolať polemiku, či lepšie pritiahne pozornosť text alebo obrázok, oba „magnety“ majú svoj význam. Ale mojou hlavnou doménou je copywriting, preto sa chcem dnes venovať správnym titulkom a textom pre vašu propagáciu.

Ak hľadáte skvelý titulok, najprv spoznajte spotrebiteľa

Ak očakávate zázračne rýchlu kuchárku na správny mix slov, ktorý zvýši účinnosť reklamných textov, musím vás sklamať. Pretože skôr, než začnete písať text, čaká vás iná domáca úloha. A tou je dokonalé spoznanie cieľovej skupiny komunikácie. Keď sa rozprávam s klientmi o tom, koho by mala zamýšľaná reklama osloviť, často dostanem odpoveď: „Náš výrobok je vhodný pre všetkých, chceme osloviť masy.“ Je mi ľúto, takto to nefunguje. To, čo je pre všetkých, zároveň neoslovuje nikoho. Aj keby ste chceli osloviť viaceré a rozličné kategórie spotrebiteľov, nebude efektívne vyrobiť jeden priemerný leták ponúkajúci „všehochuť“.  

Takže späť – rozhodnime sa, komu je náš výrobok (a marketingová komunikácia) určený. Správne by to mohlo vyzerať asi takto: Podnikateľom z okolia Trenčína, ktorí majú firmy vo veľkosti 10 – 15 zamestnancov, s ambíciou ďalšieho rastu, sú zameraní na obchodnú činnosť pri ktorej využívajú IT a majú veľkú obavu o bezpečnosť firemných dát... Ak doplníte množstvo ďalších konkrétnych údajov o spôsobe práce, života, trávenia voľného času atď. bude to len v prospech veci. Pre takéhoto konkrétneho človeka už totiž dokážete navrhnúť spôsob komunikácie aj titulok, ktorý ho zaujme.


Uvedomte si, že u človeka, ktorý bude na vašu propagáciu reagovať, budú splnené tri predpoklady 
  • má istý problém (resp. potrebu alebo túžbu po niečom), 
  • vie o tom 
  • má záujem niečo s ním urobiť.

Copywriting nie je sloh – má svoje zákonitosti

Často nachádzame v schránke letáky, ktorých autor sa nedokázal rozhodnúť, ktoré posolstvo je naozaj podstatné. Akoby sa celý text skladal z nadpisov, ale neobsahoval žiadny text. pôsobí to mätúco, prísľuby sa striedajú a  jeden prebíja druhý. Ale našu pozornosť sa usiluje každý deň upútať príliš veľa vecí, nie sme ochotní vo voľnom čase hľadať cesty z „bludiska“, prečítame si text, ktorý vzbudí našu dôveru. Ak ste poctivo spracovali profil cieľovej skupiny, potom viete, čoho sa najviac obáva, čo na vašom výrobku je pre ňu naozaj najdôležitejším prínosom. Toto vo svojom titulku spracujte najpríťažlivejšie, ako viete. Dajte titulku potrebný priestor, aby sa výrazne odlíšil od všetkých ostatných častí textu. Marketingový klasik David Ogilvy zistil v prieskumoch, že titulky prečíta päťkrát viac ľudí ako zvyšok inzerátu. Marketingový textár, ktorý zanedbá prácu na pútavom titulku, sa dopúšťa smrteľného hriechu voči svojmu klientovi a je jedno, či tak činí z nevedomosti alebo nedbalosti (!).

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára