Závisí váš obchodný úspech od priameho marketingu?
Uvedomili ste si, že bilboardy, rozhlas či inzerát s narastajúcim „preplnením
reklamného priestoru“ už nedokážu prilákať toľko zákazníkov ako kedysi a vy
sa musíte obrátiť na čoraz osobnejšie spôsoby oslovenia prostredníctvom listov,
e-mailu či na internetovej reklamy? V takom prípade
ste sa už asi aj zaoberali myšlienkou, ako napísať text, ktorý prebudí záujem o kúpu,
alebo aspoň motivuje potenciálnych zákazníkov, aby sa o vás začali bližšie
zaujímať.
Knihy o písaní textov
na trhu sú, ale...
Napriek tomu, že literatúry o marketingu je na trhu
dostatok, o samotnom písaní reklamných textov sa až tak veľa
nedozviete. Nie že by neboli k dispozícii žiadne knihy, ale väčšina sa
zaoberá textom len všeobecne, nedáva návod na to, ako zostaviť konkrétny direct-mailovýlist, z akých častí by sa mala skladať príťažlivá ponuka, čo uvádzať
na „pristávacej“ webstránke. Dobre je na tom ten, kto sa už pred časom zahryzol
do štúdia angličtiny, množstvo nesmierne praktických návodov objaví na
internetových stránkach renomovaných amerických textárov. Pravda, prečítaním
dobrých rád sa z vás ešte nestane Ernest Hemingway. Ale minimálne máte pár myšlienok na zlepšenie
svojho snaženia, prípadne dokážete lepšie posúdiť kvalitu práce svojho
copywritera - dodávateľa reklamných textov.
- Textársky tip číslo jedna:
Vedieť, ČO a KOMU chcete povedať.
Veľa ľudí
začne premýšľať nad formou svojho reklamného nosiča skôr, než by poctivo
sformulovali myšlienky, ktoré je potrebné komunikovať. Takisto si nedajú námahu
s jasným určením cieľovej skupiny. Namiesto toho snívajú mylný sen, že čím
širší bude rozsev, tým väčší bude zásah. Nerobte túto chybu. Nezačnite premýšľať
nad dĺžkou listu, farebnosťou letáku či formou skladačky, kým ste si poctivo
neurobili prvú domácu úlohu. Neuvažujte o tom, čo je najdôležitejšie pre
vás a čo si vy myslíte o svojom produkte. Namiesto toho vytipujte cieľovú
skupinu, ktorá reálne môže byť spotrebiteľom vašich produktov a zamyslite sa
nad tým, čo týchto ľudí ovplyvňuje, čo ich trápi, teší, čím sa zaoberajú, ako
žijú. Čo pre nich používanie vášho výrobku prinesie, akú dôležitosť mu
priradia. Čo ich presvedčí, na čo zareagujú? Nie ste si istí? Vďaka bohu za
túto otázku! Jediným spôsobom, ako zistiť reálne problémy svojich
(potenciálnych) zákazníkov, je opýtať sa ich! Či už to urobíte prieskumom,
anketou, osobnými rozhovormi alebo aspoň pátraním na internetových fórach,
dozveďte sa čo najviac o každodennej realite spotrebiteľov. Udrite klinec
po hlavičke a oslovte to, čo je pre nich najdôležitejšie.
- Textársky tip číslo dva:
Jasné, výstižné a jednoznačné posolstvo
Nesnažte sa
zabiť sedem múch jednou ranou, hovoriť ku každému a o všetkom. Ak
chcete dosiahnuť vysoký účinok, musíte sa rozhodnúť. Váš text nemusí byť ani
dlhý ani krátky – má byť presne taký, ako potrebujete, aby ste dobre a jasne
preniesli svoju myšlienku. Niekedy na to stačí pár riadkov bannerovej upútavky,
niekedy potrebujete sedem stranový list. Každá jedna veta by mala mať svoj
význam. Každá by mala byť natoľko dobrá a pre čitateľa zaujímavá, aby ho
prinútila prečítať si aj nasledujúcu vetu. V každom odstavci textu by mala
byť sformulovaná myšlienka, ktorá bude pre adresáta prínosom. Žiaden človek,
ktorý spĺňa kritériá na zaradenie do cieľovej skupiny oslovenia, by nemal mať
pocit, že s čítaním vášho listu len zbytočne stratil čas. Hovorte čo
najkonkrétnejšie, buďte osobný. Zabudnite na frázy a reklamčinu. Nemáte ju
radi vy, tak prečo by ju chcel čítať niekto iný?
- Textársky tip číslo tri:
Dajte svojmu reklamnému textu prehľadnú
úpravu
Keď ste sa
vyhrali s kvalitou, zrozumiteľnosťou a výstižnosťou svojich textov, pokúste
sa ich naservírovať čo najstráviteľnejšie. Typografické značky, členenie do
odstavcov, obrázky, schémy, to všetko pridáva textu na príťažlivosti a povzbudzuje
chuť začítať sa. Ak gramatika nie je vašou silnou stránkou, požiadajte niekoho
o skontrolovanie a opravu chýb. Je veľmi neprofesionálne, ak vaše
listy obsahujú chyby z nedbanlivosti či jednoducho neznalosti vybraných
slov.
Oko by malo
po liste „kĺzať“, rovnako na webstránkach sú odporučené určité rozmiestnenia,
ktoré intuitívne povedú čitateľa k cieľu. A keď sa už dostane k záverečným
slovám, nemal by zostať zmätený, či nerozhodný. Sformulujte jasne, čo by mal
urobiť v ďalšom kroku a čo tým získa.
Vyzvite ho k objednaniu
(prípadne dohodnutiu termínu stretnutia) a maximálne mu nasledujúce úkony
uľahčite – priloženým formulárom objednávky, interaktívnym tlačítkom na webe,
linkom, ktorý ho prenesie k ďalšiemu kroku.
Máte ďalšie
osvedčené metódy, ako zlepšiť písanie reklamných textov? Podeľte sa o ne alebo pridajte svoje názory a skúsenosti.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára