Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

utorok 8. januára 2013

3 osvedčené tipy ako napísať lepší reklamný text



Závisí váš obchodný úspech od priameho marketingu? Uvedomili ste si, že bilboardy, rozhlas či inzerát s narastajúcim „preplnením reklamného priestoru“ už nedokážu prilákať toľko zákazníkov ako kedysi a vy sa musíte obrátiť na čoraz osobnejšie spôsoby oslovenia prostredníctvom listov, e-mailu či na internetovej reklamy? V takom prípade ste sa už asi aj zaoberali myšlienkou, ako napísať text, ktorý prebudí záujem o kúpu, alebo aspoň motivuje potenciálnych zákazníkov, aby sa o vás začali bližšie zaujímať.

Knihy o písaní textov na trhu sú, ale...
Napriek tomu, že literatúry o marketingu je na trhu dostatok, o samotnom písaní reklamných textov sa až tak veľa nedozviete. Nie že by neboli k dispozícii žiadne knihy, ale väčšina sa zaoberá textom len všeobecne, nedáva návod na to, ako zostaviť konkrétny direct-mailovýlist, z akých častí by sa mala skladať príťažlivá ponuka, čo uvádzať na „pristávacej“ webstránke. Dobre je na tom ten, kto sa už pred časom zahryzol do štúdia angličtiny, množstvo nesmierne praktických návodov objaví na internetových stránkach renomovaných amerických textárov. Pravda, prečítaním dobrých rád sa z vás ešte nestane Ernest Hemingway.  Ale minimálne máte pár myšlienok na zlepšenie svojho snaženia, prípadne dokážete lepšie posúdiť kvalitu práce svojho copywritera - dodávateľa reklamných textov.



  • Textársky tip číslo jedna:

Vedieť, ČO a KOMU chcete povedať.
Veľa ľudí začne premýšľať nad formou svojho reklamného nosiča skôr, než by poctivo sformulovali myšlienky, ktoré je potrebné komunikovať. Takisto si nedajú námahu s jasným určením cieľovej skupiny. Namiesto toho snívajú mylný sen, že čím širší bude rozsev, tým väčší bude zásah. Nerobte túto chybu. Nezačnite premýšľať nad dĺžkou listu, farebnosťou letáku či formou skladačky, kým ste si poctivo neurobili prvú domácu úlohu. Neuvažujte o tom, čo je najdôležitejšie pre vás a čo si vy myslíte o svojom produkte. Namiesto toho vytipujte cieľovú skupinu, ktorá reálne môže byť spotrebiteľom vašich produktov a zamyslite sa nad tým, čo týchto ľudí ovplyvňuje, čo ich trápi, teší, čím sa zaoberajú, ako žijú. Čo pre nich používanie vášho výrobku prinesie, akú dôležitosť mu priradia. Čo ich presvedčí, na čo zareagujú? Nie ste si istí? Vďaka bohu za túto otázku! Jediným spôsobom, ako zistiť reálne problémy svojich (potenciálnych) zákazníkov, je opýtať sa ich! Či už to urobíte prieskumom, anketou, osobnými rozhovormi alebo aspoň pátraním na internetových fórach, dozveďte sa čo najviac o každodennej realite spotrebiteľov. Udrite klinec po hlavičke a oslovte to, čo je pre nich najdôležitejšie.


  • Textársky tip číslo dva:

Jasné, výstižné a jednoznačné posolstvo
Nesnažte sa zabiť sedem múch jednou ranou, hovoriť ku každému a o všetkom. Ak chcete dosiahnuť vysoký účinok, musíte sa rozhodnúť. Váš text nemusí byť ani dlhý ani krátky – má byť presne taký, ako potrebujete, aby ste dobre a jasne preniesli svoju myšlienku. Niekedy na to stačí pár riadkov bannerovej upútavky, niekedy potrebujete sedem stranový list. Každá jedna veta by mala mať svoj význam. Každá by mala byť natoľko dobrá a pre čitateľa zaujímavá, aby ho prinútila prečítať si aj nasledujúcu vetu. V každom odstavci textu by mala byť sformulovaná myšlienka, ktorá bude pre adresáta prínosom. Žiaden človek, ktorý spĺňa kritériá na zaradenie do cieľovej skupiny oslovenia, by nemal mať pocit, že s čítaním vášho listu len zbytočne stratil čas. Hovorte čo najkonkrétnejšie, buďte osobný. Zabudnite na frázy a reklamčinu. Nemáte ju radi vy, tak prečo by ju chcel čítať niekto iný?


  • Textársky tip číslo tri:

Dajte svojmu reklamnému textu prehľadnú úpravu
Keď ste sa vyhrali s kvalitou, zrozumiteľnosťou a výstižnosťou svojich textov, pokúste sa ich naservírovať čo najstráviteľnejšie. Typografické značky, členenie do odstavcov, obrázky, schémy, to všetko pridáva textu na príťažlivosti a povzbudzuje chuť začítať sa. Ak gramatika nie je vašou silnou stránkou, požiadajte niekoho o skontrolovanie a opravu chýb. Je veľmi neprofesionálne, ak vaše listy obsahujú chyby z nedbanlivosti či jednoducho neznalosti vybraných slov.
Oko by malo po liste „kĺzať“, rovnako na webstránkach sú odporučené určité rozmiestnenia, ktoré intuitívne povedú čitateľa k cieľu. A keď sa už dostane k záverečným slovám, nemal by zostať zmätený, či nerozhodný. Sformulujte jasne, čo by mal urobiť v ďalšom kroku a čo tým získa.
Vyzvite ho k objednaniu (prípadne dohodnutiu termínu stretnutia) a maximálne mu nasledujúce úkony uľahčite – priloženým formulárom objednávky, interaktívnym tlačítkom na webe, linkom, ktorý ho prenesie k ďalšiemu kroku.

Máte ďalšie osvedčené metódy, ako zlepšiť písanie reklamných textov? Podeľte sa o ne alebo pridajte svoje názory a skúsenosti.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára