Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

nedeľa 27. januára 2013

Čím sa platí v krajine „Zadarmo“

Dnes som dostala krásny mail od Chrisa Brogana (ak chcete vedieť viac, pozrite na http://www.chrisbrogan.com/). Je to jeden z mnohých newslettrov o marketingu, textárstve, či podnikaní, ktoré odoberám, denne preštudujem a čerpám z nich obrovské množstvo užitočných informácií. Ale tento je jediný, ktorý ma už niekoľkokrát donútil odpovedať, pretože za ním cítim neuveriteľne ľudský a individuálny prístup.

Čím to je? Chris väčšinou nepíše príliš o technológiách, SEO, či efektívnych nástrojoch komunikácie. Píše o tých najjednoduchších ľudských vlastnostiach, vzťahoch, slušnosti pri spolupráci a komunikácii na sieti. Mnohokrát cítim, že vyjadrí presne to, čo som si už pred nejakým časom tiež uvedomila a preto sa s tým dokážem dokonale stotožniť. Je to schopnosť vcítiť sa do myslenia adresáta a potvrdiť jeho myšlienky, ktorá vytvorí vzácnu ochotu prečítať si celý text a potom prijať posolstvo, ktoré je v ňom vložené. Aby ste to dokázali, musíte svoju cieľovú skupinu naozaj spoznať. Musíte sa o ľudí zaujímať, pýtať sa, počúvať, reagovať – s pochopením a bez vnucovania. Aj keď mi čítanie e-mailov od textárov a marketérov z celého sveta zaberá množstvo času, považujem ho za čas vynaložený na vlastné vzdelávanie a to vzdelávanie tou najsilnejšou formou – praktickým príkladom.
A o čom vlastne písal? Bolo to o „dobrom susedstve“. O tom, že ľudia v čase jednoduchého kopírovania a preberania obsahu často zabúdajú uviesť autora tých zaujímavých textov. O tom, že neraz vezmeme obrázky (trebárs to ich autor aj dovoľuje), ale neuvedieme, kto tým autorom je.
Nemusím asi rozoberať, ako som sa cítila, keď som napísala niekoľko stranový článok pre časopis bez nároku na honorár a potom som ho našla „rozkrájaný“, pričom pri jednej časti bolo uvedené moje meno, ale tie ostatné boli vmiešané do článkov redaktorky, ktorá si iste nezabudla vziať za ne honorár. Dnes je celý svet presvedčený, že internet tu má byť zadarmo a čo je na sieti, môžeme všetci použiť. Aj ja som rada, že sa cez internet dostávam k obrovskému množstvu praktických marketingových tipov. A zďaleka nie všetky si môžem objednať v plnej a platenej verzii. Ale to minimum, čo môžeme urobiť, je pomôcť autorom kvalitných príspevkov šíriť ich informácie zdieľaním, komentovaním, ohodnotením „like“. Pomôže im to dostať sa vyššie vo výsledkoch vyhľadávania a to je už hodnota, ktorá sa počíta.
Priznávam, ani ja som sa tým vždy nezaoberala tak vážne, kým Google nezaviedol svoju Pandu a Penguina a nedonútil ma študovať o SEO ďaleko viac, ako predtým. Zrazu som si začala uvedomovať, koľko ľudí mi povie alebo pošle mail, že si prečítali môj príspevok na sieti a poďakuje mi za pomoc, ktorú tým získali. Pritom ale obrovská väčšina textov nedostane vôbec žiaden komentár. Vážim si každého, kto vyjadrí svoj názor v komentári na blogu, aj keby so mnou nesúhlasil. A som vďačná, ak môj text považuje za praktický pre svojich čitateľov a dá na neho odkaz.
Toto je „dobré susedstvo“ podľa Chrisa Brogana. Proste férová forma výmeny – neplatím za článok, ale dávam autorovi odmenu a šancu, aby sa jeho práca dostávala ďalej. Dávam mu dôvod písať ďalej, pretože to má zmysel. A zdieľaním aj šancu, že niekto iný bude mať záujem o jeho ďalšie platené služby, z ktorých sme koniec koncov všetci živí.
Myslíte si, že je to prílišné očakávanie? Váš úprimný názor naozaj ocením.

4 komentáre:

  1. súhlasím. Kvalitný obsah treba šíriť aby sa dostal k čo najväčšiemu počtu čitateľov

    OdpovedaťOdstrániť
  2. Ďakujem za názor a verím, že toto "dobré susedstvo" sa rozšíri aj na Slovensku :-)

    OdpovedaťOdstrániť
  3. Držím palce, pani Škutková :-)
    Má zmysel to, čo píšete. Pokračujte.

    OdpovedaťOdstrániť