Dnes som dostala krásny mail od Chrisa Brogana (ak chcete
vedieť viac, pozrite na http://www.chrisbrogan.com/).
Je to jeden z mnohých newslettrov o marketingu, textárstve, či
podnikaní, ktoré odoberám, denne preštudujem a čerpám z nich obrovské
množstvo užitočných informácií. Ale tento je jediný, ktorý ma už niekoľkokrát
donútil odpovedať, pretože za ním cítim neuveriteľne ľudský a individuálny prístup.
Čím to je? Chris väčšinou nepíše príliš o technológiách,
SEO, či efektívnych nástrojoch komunikácie. Píše o tých najjednoduchších
ľudských vlastnostiach, vzťahoch, slušnosti pri spolupráci a komunikácii na
sieti. Mnohokrát cítim, že vyjadrí presne to, čo som si už pred nejakým časom
tiež uvedomila a preto sa s tým dokážem dokonale stotožniť. Je to
schopnosť vcítiť sa do myslenia adresáta a potvrdiť jeho myšlienky, ktorá
vytvorí vzácnu ochotu prečítať si celý text a potom prijať posolstvo,
ktoré je v ňom vložené. Aby ste to dokázali, musíte svoju cieľovú skupinu naozaj spoznať. Musíte sa o ľudí zaujímať, pýtať sa, počúvať, reagovať – s pochopením
a bez vnucovania. Aj keď mi čítanie e-mailov od textárov a marketérov
z celého sveta zaberá množstvo času, považujem ho za čas vynaložený na
vlastné vzdelávanie a to vzdelávanie tou najsilnejšou formou – praktickým príkladom.

A o čom vlastne
písal? Bolo to o „dobrom susedstve“. O tom, že ľudia v čase jednoduchého
kopírovania a preberania obsahu často zabúdajú uviesť autora tých zaujímavých textov. O tom, že neraz vezmeme obrázky (trebárs to ich
autor aj dovoľuje), ale neuvedieme, kto tým autorom je.
Nemusím asi rozoberať, ako som sa cítila, keď som napísala
niekoľko stranový článok pre časopis bez nároku na honorár a potom som ho
našla „rozkrájaný“, pričom pri jednej časti bolo uvedené moje meno, ale tie
ostatné boli vmiešané do článkov redaktorky, ktorá si iste nezabudla vziať za
ne honorár. Dnes je celý svet presvedčený, že internet tu má byť zadarmo a čo
je na sieti, môžeme všetci použiť. Aj ja som rada, že sa cez internet dostávam
k obrovskému množstvu praktických marketingových tipov. A zďaleka nie
všetky si môžem objednať v plnej a platenej verzii. Ale to minimum,
čo môžeme urobiť, je pomôcť autorom kvalitných príspevkov šíriť ich informácie
zdieľaním, komentovaním, ohodnotením „like“. Pomôže im to dostať sa vyššie vo výsledkoch
vyhľadávania a to je už hodnota, ktorá sa počíta.
Priznávam, ani ja som sa tým vždy nezaoberala tak vážne, kým
Google nezaviedol svoju Pandu a Penguina a nedonútil ma študovať o SEO
ďaleko viac, ako predtým. Zrazu som si začala uvedomovať, koľko ľudí mi povie
alebo pošle mail, že si prečítali môj príspevok na sieti a poďakuje mi za pomoc,
ktorú tým získali. Pritom ale obrovská väčšina textov nedostane vôbec žiaden
komentár. Vážim si každého, kto vyjadrí svoj názor v komentári na blogu,
aj keby so mnou nesúhlasil. A som vďačná, ak môj text považuje za praktický
pre svojich čitateľov a dá na neho odkaz.
Toto je „dobré susedstvo“ podľa Chrisa Brogana. Proste férová
forma výmeny – neplatím za článok, ale dávam autorovi odmenu a šancu, aby
sa jeho práca dostávala ďalej. Dávam mu dôvod písať ďalej, pretože to má
zmysel. A zdieľaním aj šancu, že niekto iný bude mať záujem o jeho ďalšie
platené služby, z ktorých sme koniec koncov všetci živí.
Myslíte si, že je to prílišné očakávanie? Váš úprimný názor naozaj
ocením.
súhlasím. Kvalitný obsah treba šíriť aby sa dostal k čo najväčšiemu počtu čitateľov
OdpovedaťOdstrániťĎakujem za názor a verím, že toto "dobré susedstvo" sa rozšíri aj na Slovensku :-)
OdpovedaťOdstrániťDržím palce, pani Škutková :-)
OdpovedaťOdstrániťMá zmysel to, čo píšete. Pokračujte.
Ďakujem za povzbudenie :-)
OdpovedaťOdstrániť