Píšte texty a využívajte marketingové nástroje, ktoré podporia predaj
Mnohým mojim
klientom sa oči rozšíria hrôzou, keď im poviem, že ak chcú s neveľkým
reklamným rozpočtom preraziť na prvé stránky Google, bude potrebné písať veľa
a dostatočne zaujímavých textov. Možno v nich prežíva mýtus, že reklamné a marketingové texty
musí napísať vysokokvalifikovaný „poloboh“ z reklamnej agentúry, ktorý
chrlí vtipné slogany z rukáva a necháva si ich náležite zaplatiť. Je
možné, že začiatkom 90. rokov táto skreslená predstava mala aké-také
opodstatnenie, pretože reklama v klasických médiách fungovala trochu inak (ale
možno by nás ľudia z agentúr rýchlo vyviedli z omylu
a presviedčali by nás o desiatkach hodín strávených hľadaním,
premýšľaním a testovaním, kým svojmu klientovi prinesú tú povestnú perlu).
Nuž, verme, že to tak robia aspoň tí najlepší, ale stále to nerieši problémmalého podnikateľa ako začať, keď sa mu o mnohomiliónových rozpočtoch operátorov či
poisťovní ani nesníva a predávať svoje služby musí – najlepšie hneď
a najlepšie dlhodobo. Viem, každý sme v niečom lepší a v niečom
horší, ale čo nám pomôže nariekanie, že písanie účinných textov nepatrí k našim silným
stránkam? Zostávajú len dve možnosti, buď nájdeme vo svojej blízkosti niekoho,
kto sa o to postará a dokážeme jeho služby financovať, alebo si poriadne
premasírujeme zadnú časť tela, sadneme k počítaču a začneme hľadať
informácie, študovať rady a nakoniec skúsime vlastnú tvorbu. A tomu verte,
naše staré matere to mali vyskúšané, keď tvrdili, že „Cvičenie robí majstra“.
Pomocnú ruku hľadajte na konci svojho
ramena
Hovorím o písaní
množstva reklamných textov, ale zatiaľ som nevysvetlila, prečo je to také
dôležité. Tí, ktorí majú na blogu desiatky či stovky článkov, už iste
pochopili, že majú v rukách mocnú zbraň. Veľa ľudí dnes o nákupe
nerozhoduje pri nekonečných prechádzkach obchodnými centrami (najmä nie, pokiaľ
ide o tovary dlhodobejšej spotreby alebo služby). Informácie hľadajú na
internete a keď sa vyberú do konkrétneho obchodu, majú vlastnosti, ceny
a možnosti naštudované lepšie než nejeden predavač. Logicky z toho
vyplýva, že vaša internetová prezentácia musí byť presvedčivá, dostatočne
obsažná, zvládnutá po technickej stránke a podľa možnosti ešte aj
estetická a svieža na pohľad. Toto je menší problém ako by sa zdalo,
k dispozícii máte desiatky publikačných systémov a ďalších možností
na sociálnych sieťach, ktoré stoja len minimum alebo častejšie vôbec nič.
Pravda, ak nerátame váš čas.
Čo o sebe povedať?
Vytvoriť
profil a prezentáciu na platforme Blogger, WordPress, FaceBook, LinkedIn
alebo na niektorom z mnohých CMS systémov technicky zvládne aj laik, je to
veľmi intuitívne. Oveľa dôležitejšie je, dobre si premyslieť, čo by sme
o sebe, svojich výrobkoch a službách mali povedať a pre koho
vlastne tieto stránky pripravujeme. Neraz mám pri čítaní pocit, že obchodníci
predkladajú svoje ponuky nie potenciálnym zákazníkom, ale rovnakým odborníkom,
akými sú sami, akoby písali pre konkurentov. Uvedomte si, že podobní odborníci
vašu stránku nepotrebujú a nečítajú (jedine snáď v rámci prieskumu
trhu). A pre laikov musíte obsah podávať tak jednoducho a zrozumiteľne,
aby mu plne porozumeli. A aby tu našli všetko, čo potrebujú, pretože iná (a
možno obsažnejšia) ponuka je od vás vzdialená len na pár klikov. Áno, aj ceny
patria k informáciám, ktoré by ste mali poskytnúť, pretože ak ľudia
nevedia, čo majú očakávať, len málokto sa na vás obráti telefonicky, aby si zistil
dodatočné informácie. Oveľa viac je takých, čo jednoducho odídu hľadať inde. Ak
ešte stále tápate a netušíte, ako svoj obsah zostaviť, urobte to
najjednoduchšie, čo sa dá. Navštívte niekoľko cudzích stránok
a analyzujte, ktoré informácie považujete za vhodné, praktické a užitočné.
A potom zostavte vlastnú ponuku najlepšie ako viete. Ale buďte pritom sami
sebou a v žiadnom prípade neskúšajte obsah kopírovať z cudzích textov.
Takúto prax by totiž potrestali aj samotné vyhľadávače, nehovoriac o tom,
že „okradnutý“ autor textov na to často príde a môže vám spôsobiť značné
nepríjemnosti.
Webstránku sme vytvorili. Výborne, prvý krok máme za sebou. Ten druhý nie je oveľa
zložitejší, je len náročnejší na čas, pretože sa stane jednou z našich
pravidelných povinností. Teraz príde ba rad v úvode spomínané množstvo marketingovo orientovaného textu. Priviesť ľudí na svoju webstránku môžeme niekoľkými
spôsobmi a skutočne by sme mali využívať čo najviac z nich.
- Po prvé, je to PPC reklama. Rýchly a väčšinou účinný spôsob, len žiaľ nie zadarmo. Takže tejto téme sa teraz venovať nebudem, najlepšie je spolupracovať s dobrým špecialistom.
- Po druhé, pomôže nám prelinkovanie z iných vhodných stránok. Zaregistrujte svoju webstránku v katalógoch zdarma, vyhľadajte diskusné fóra, e-ziny, portály a skupiny, partnerské stránky, skrátka všetky možnosti, kde môžete zanechať svoj príspevok, PR článok, komentár a spolu s ním link na svoj web. Snáď nemusím hovoriť, že ľudia tento link použijú, ak je váš text k veci a má nejakú hodnotu, inak vaše úsilie neprinesie očakávaný úspech.
- Tvorba vlastných textov a prelinkovaní, ktoré vytvoríme z relevantného obsahu. Toto je cesta, ktorá stojí nemalé úsilie, prináša však veľké výsledky. Internet umožňuje podporiť podnikanie maximálne efektívne. Popri svojej webstránke vytvorte blog, najlepšie 2-3 blogy, na ktorých budete pravidelne (minimálne raz-dvakrát týždenne) publikovať texty s výskytom kľúčových slov a tieto kľúčové slová prepojte so svojou domovskou stránkou. Po istom čase pravidelného publikovania by ste mali dosiahnuť zobrazovanie na prvých stranách vyhľadávačov. Väčšie množstvo rovnako zameraného textu, správna koncentrácia kľúčových slov, využívanie efektu „dlhého chvosta“ (menej často hľadané, ale zato presnejšie mierené spojenia kľúčových slov) – to je cesta, ako sa stať v internetovej komunite viditeľným. Ako rýchlo to pôjde je ťažké predpovedať, pretože veľa záleží na vašej konkurencii, môže to byť mesiac či dva, možno pol roka.
Nielen SEO, ale aj direct marketing a sociálne siete
Pracujte s marketingom
na sociálnych sieťach. Aj keď mnohí moji klienti majú k podobným metódam
odpor, najbežnejšie siete (Facebook, Twitter, LinkedIn, Google+) sú dôležitým
nástrojom k zviditeľneniu zadarmo. Zdieľajte svoje príspevky na sociálnych
sieťach, podporujte svoje kontakty, aby šírili váš obsah, pozvite kolegov a známych
do diskusií. Robte to však prirodzeným spôsobom, zázračné softvéry na
vytváranie linkov a zdieľaní by som radšej neskúšala. Môžu totiž vzbudiť
podozrenie vyhľadávača a uškodiť viac, než by pomohli.
Klasické
metódy, ako je pravidelný mailing (poštou alebo e-mailom), zverejňovanie
webových adries na všetkých firemných materiáloch a vizitkách, využitie každej
šance na prednášanie či prezentovanie vhodnému publiku, používanie darčekovej
e-knihy, ktorá vytvára imidž odborníka, to všetko sú ďalšie možnosti, ktoré
odporúčam využiť.
Zdieľanie je za odmenu – každá reakcia sa
počíta
Napísala som
tento článok pre všetkých mojich priateľov a známych, ale aj mnohých „potenciálnych
klientov“ ktorí bojujú s nedostatkom zákazníkov a dnes si ešte nemôžu
dovoliť platiť niekomu za marketingové poradenstvo. Znovu a znovu vysvetľujem,
že viac než peniaze pomôže v marketingu vytrvalosť. Dôležité je získať dôveru a budovať vzťahy. Bez peňazí sa úspech
dosiahnuť dá – bez práce to žiaľ neviem ani ja.
Ak ste dočítali
až sem, budem rada, ak môj článok dáte zdielať a sprostredkujete ho
ďalším odhodlaným malým podnikateľom, ktorí s krízou bojujú bez podpory úradu
práce. Kliknite na tlačítko priamo pod textom a posuňte ho tým, ktorí to
potrebujú. Rovnako potešíte mnohých čitateľov, ak pridáte v komentári svoje
vlastné tipy a skúsenosti, ako sa prepracovať k väčšiemu objemu
predaja. Pomôžete iným k dosiahnutiu cieľa?
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára