Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

utorok 26. februára 2013

Radosť z práce je najväčšou odmenou malého podnikateľa



Postaviť sa na vlastné nohy a založiť si živobytie na vlastných schopnostiach nie je dnes ojedinelým javom. Mnohých do tohto spôsobu obživy dotlačí ekonomická situácia, strata zamestnania v strednom či vyššom veku a nie je to celkom slobodné rozhodnutie. No poznám len veľmi málo ľudí, ktorí oľutovali, keď sa rozhodli osamostatniť. 
 
Ak už nepatríte k tej úplne „mladej a dynamickej“ generácii, uvedomte si, že v mnohých oblastiach je zrelší pohľad na svet výhodou. K takýmto bez debaty patrí poradenstvo, predaj, neraz aj vzdelávanie a prednášateľská činnosť. Niekedy však narazíme na problém, ktorý sme v minulosti neriešili – je potrebné prezentovať sám seba namiesto neutrálnych výrobkov bývalej spoločnosti.


Ako prezentovať osobnú „značku“

Odporúčam, aby ste si v prvom rade zodpovedali nasledovné otázky:

  • S akými službami budem mať najväčšiu nádej na ich úspešný predaj? V čom sú moje schopnosti odlišné a jedinečné, naučil som sa pohybovať v určitej sfére, ktorú tak dobre nepoznajú moji konkurenti?

  • Kto bude kupovať moje služby? Ako a kde budem vyhľadávať potenciálnych zákazníkov? Ktoré väzby, organizácie, kontakty by som mohol využiť na to, aby som získal kontakt so svojou cieľovou skupinou?

  • Ako musím zorganizovať svoj čas? Ak budem potrebovať nárazovú či aj trvalejšiu pomoc, kde ju nájdem?

Kým si sám pred sebou neujasníte spôsob svojho fungovania, vlastné silné i slabšie stránky, aj zdroje ďalšieho rozvoja, bude sa vám ťažko hľadať sebavedomie a sebadôvera, ktoré sú v konzultačnom biznise nesmierne dôležité. Ľudia vycítia, že nemáte veci pod kontrolou. Nejde o to, že by ste museli ovládať úplne všetko, ak však chcete radiť iným, musíte byť schopní vyriešiť otázky spojené s fungovaním vlastnej firmy. 

Väčšina ľudí, ktorí sa snažia presadiť ako samostatní konzultanti, textári, či poskytovatelia osobných služieb, robí pre svoju propagáciu veľmi málo. Niekto si vraví, že nemusí prezentovať sám seba, pretože má vedomosti v menej obsadenej oblasti a zákazníci ho vyhľadajú sami (no české príslovie o panenke v kúte rozhodne neprospieva vášmu biznisu!). Iný to nerobí skôr z ostýchavosti, či jednoducho nevie, ako sa popasovať s obmedzenými finančnými zdrojmi. 

Nikdy nebudete mať pocit, že už viete dosť
Jeden z najčastejších dôvodov, prečo ľudia viac nepropagujú sami seba je podľa mojich skúseností pocit, že nie sú dostatočne schopní, zatiaľ sa necítia byť pripravení. 

Nenechajte sa zväzovať podobnými myšlienkami. Ak ste sa niečomu zopár rokov venovali, viete o tom podstatne viac, ako väčšina vašich zákazníkov. Keď budete spolu s nimi hľadať riešenie určitého problému, nebudú od vás očakávať okamžité nápady a „streľbu od boku“. Oveľa častejšie potrebujú spätnú väzbu, názor niekoho, kto o probléme porozmýšľa spolu s nimi a je šanca, že podobnú situáciu už zažil. Spoluprácou sa učíte a rastiete – rovnako ako klienti. 
Po úspešne zvládnutej práci poproste o odporúčania, ďalšie kontakty či referencie. 

Nebojte sa pochváliť sami seba, vezmite si príklad z Američanov
Vždy využite príležitosť uverejniť články na cudzích blogoch, v časopisoch, internetových fórach, vymeňte si odporúčania a prelinkovanie s partnermi, ktorí nie sú priamou konkurenciou. 
Prednášanie na živo je pre neprivyknutých ľudí náročnejšie, s trochou praxe ho však zvládnete. Ak získate príležitosť porozprávať iným o svojich úspechoch či podeliť sa o vedomosti, využite ju. Neraz totiž tí najschopnejší úplne zbytočne trpia najväčšou plachosťou. A potom sa už iba prizerajú, ako kráčajú k úspechu tí menej schopní, zato asertívnejší. Aj keď každému nemusí byť sympatický americký spôsob budovania imidžu, priučte sa od nich aspoň prirodzenej miere sebavedomia.

Až po dopísaní tohto príspevku som si uvedomila, že je v poradí stým a vlastne celkom symbolicky reflektuje cestu, ktorou na začiatku musí prejsť každý, kto sa púšťa do niečoho nového. 

Preto mi dovoľte tento trošku osobný záver:
Ďakujem mojim klientom, ktorí mi umožnili potrebnú sebadôveru a väčšie schopnosti získať. 
Ďakujem šikovným konkurentom, ktorí mi nikdy nedovolili zaspať na vavrínoch.
Ďakujem partnerom a priateľom, ktorí ma podržali, pomohli vydržať a pokračovať.

A prajem vám, mojim čitateľom, aby sa vám podarilo dosiahnuť všetko, čo ste si zaumienili!


 

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára