Začiatok roka býva občas nie veľmi príjemným obdobím. Akoby okolie očakávalo, že si stanovíme veľké ciele a my sa tomu máme podriadiť. Keďže „človek je len človek“, už vopred nám je jasné, že väčšina z nich zostane v podobe snov a formulácií, či už ide o dve kilá navyše, dokončenie rozpracovaného rodokmeňa alebo aktualizáciu webových stránok. Živnostník nikomu svoje plány predkladať nemusí, ale keby všetko nechal len tak plynúť a príliš často veci nedoťahoval do konca, rýchlo by zistil, že podnikanie nie je preňho to pravé orechové.
Aj keď
štartovacie klišé nového roka príliš neobľubujem, venujem vždy čas premýšľaniu, kam svoje zameranie
posuniem, na čo sa sústredím, aké trendy by bolo dobré nasledovať. Uvažujem nad
tým, ktoré problémy som v minulom roku riešila s ľuďmi najčastejšie.
Dalo sa im vyhnúť? Väčšinou áno, i keď pripúšťam, že z odstupu všetko
vyzerá trochu jednoduchšie, ako keď sa človek trápi vlastnými starosťami. Možno
si však niečo z týchto problémov uvedomíte a vyhnete sa im, keď si
o nich prečítate skôr, ako vás zastihnú.
Stokrát nič umorí
nielen somára
Zdá sa vám medzititulok nepekný? No dobre, mohol by znieť aj
inak: „V jednoduchosti je krása“, a možno tiež „V jednote je sila!“
Mám na mysli častú situáciu, keď si majitelia či manažéri firmy povedia, že im
to v určitej oblasti už nejde tak, ako kedysi a riešením by malo byť
rozšírenie oblastí podnikania. Prípadne od začiatku neveria jednej myšlienke
a skombinujú si prazvláštny sortiment pozostávajúci z elektrotechniky,
produktov zdravej výživy a trebárs ešte potrieb do domácnosti, či oblečenia.
Lenže v tom sa nevyzná ani príslovečná divá sviňa, nieto ešte potenciálny
zákazník. A na udržanie kroku s trendmi v rozličných oblastiach
treba veľa energie, pozornosti aj ľudskej kapacity. Aj keby ste mali okolo seba
veľmi šikovných ľudí, nikdy nebudú mať pocit, že sa im oplatí budovať značku,
či usilovať o čosi dlhodobejšie. Uvedený príklad je trochu extrémny,
vychádza (žiaľ) z reálnej praxe. No podobne to platí v situácii, keď
sa výrobca snaží o taký široký sortiment, že náklady na marketing, balenie
a distribúciu vysoko prevýšia obrat dosiahnutý väčším množstvom výrobkov
a ich druhov. Zamerajte sa na svoje najsilnejšie stránky, najžiadanejšie
produkty, urobte z excelentných služieb svoju výhodu, ale ak nie ste práve celosvetový gigant, nesnažte sa za neprimeranú
cenu uspokojiť každú individuálnu chuť či predstavu.
Zázraky sa dejú... ale
väčšinou len v rozprávkach
Neverte na duchov, úspech pochádza v 99% prípadov
z tvrdej práce, nie z geniálneho nápadu a jedného výstrelu do
tmy. Nedávajte na sľuby predajcov geniálnych marketingovo-obchodných modelov,
ktoré vám zaručene naženú zákazníkov bez práce a premýšľania. Tak to
nefunguje. Podstatou marketingového úspechu je určiť a osloviť zákazníka, resp. správnu
cieľovú skupinu, vybudovať si s potrebný vzťah s potenciálnymi
zákazníkmi a získať ich dôveru
a v poslednom kroku dosiahnuť, aby sa stali reálnymi zákazníkmi. Nie
je to obvykle možné dosiahnuť naraz a nie je to asi ani úplne jednoduché.
Ale ak vzťahy so zákazníkmi budujete s ohľadom na dlhodobú
spoluprácu, investícia sa vráti. Zaveďte do svojej práce systém, uvedomte si,
čo vám v obchode funguje najlepšie, popíšte si takéto postupy
a urobte z nich pravidlo. Obzerajte sa okolo seba a čerpajte zo
skúseností iných. Občasná návšteva semináru, konferencie ale aj čítanie
kníh a blogov úspešných praktikov je zdrojom nových myšlienok, kontaktov
i nápadov.
V správny čas na správnom mieste
Ste perfekcionista? Fajn, ak túto vlastnosť využívate v prospech klienta. Horšie, ak na všetko, čo potrebujete marketingovo komunikovať pracujete do úmoru. Pokiaľ nie je písanie direkt mailových listov, letákov či webstránok vašou silnou stránkou, zverte reklamné texty na podporu predaja profesionálovi a sám sa venujte obchodu. Pretože ani ten najlepšie sformulovaný slogan vo vašej hlave, ktorý stačí „už len trochu dotiahnuť“ nepredáva. Rýchlosť a aktuálnosť je často dôležitejšia než dokonalosť spracovania. Na druhej strane, človek nemôže zvládnuť všetko a špecialista obvykle oblúkom obíde chyby, na ktorých by ste sa vy museli poučiť. Nechajte prístup „Ja sám, ja sám!“ na iných a naučte sa spoľahnúť na svoj tím. Alebo venujte tento cenný čas hľadaniu najlepších partnerov, ktorí vás dokážu posunúť ďalej.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára