Je marketing vaším hobby alebo zamestnaním? Vymeňme si skúsenosti a porozprávajme sa o tom, ako ho robiť najlepšie.

utorok 7. januára 2014

Marketingové predsavzatia si pri novoročnom štarte nedávam, no zamyslenie neuškodí...


Začiatok roka býva občas nie veľmi príjemným obdobím. Akoby okolie očakávalo, že si stanovíme veľké ciele a my sa tomu máme podriadiť. Keďže „človek je len človek“, už vopred nám je jasné, že väčšina z nich zostane v podobe snov a formulácií, či už ide o dve kilá navyše, dokončenie rozpracovaného rodokmeňa alebo aktualizáciu webových stránok. Živnostník nikomu svoje plány predkladať nemusí, ale keby všetko nechal len tak plynúť a príliš často veci nedoťahoval do konca, rýchlo by zistil, že podnikanie nie je preňho to pravé orechové.
Aj keď štartovacie klišé nového roka príliš neobľubujem, venujem  vždy čas premýšľaniu, kam svoje zameranie posuniem, na čo sa sústredím, aké trendy by bolo dobré nasledovať. Uvažujem nad tým, ktoré problémy som v minulom roku riešila s ľuďmi najčastejšie. Dalo sa im vyhnúť? Väčšinou áno, i keď pripúšťam, že z odstupu všetko vyzerá trochu jednoduchšie, ako keď sa človek trápi vlastnými starosťami. Možno si však niečo z týchto problémov uvedomíte a vyhnete sa im, keď si o nich prečítate skôr, ako vás zastihnú.

Stokrát nič umorí nielen somára 
Zdá sa vám medzititulok nepekný? No dobre, mohol by znieť aj inak: „V jednoduchosti je krása“, a možno tiež „V jednote je sila!“ Mám na mysli častú situáciu, keď si majitelia či manažéri firmy povedia, že im to v určitej oblasti už nejde tak, ako kedysi a riešením by malo byť rozšírenie oblastí podnikania. Prípadne od začiatku neveria jednej myšlienke a skombinujú si prazvláštny sortiment pozostávajúci z elektrotechniky, produktov zdravej výživy a trebárs ešte potrieb do domácnosti, či oblečenia. Lenže v tom sa nevyzná ani príslovečná divá sviňa, nieto ešte potenciálny zákazník. A na udržanie kroku s trendmi v rozličných oblastiach treba veľa energie, pozornosti aj ľudskej kapacity. Aj keby ste mali okolo seba veľmi šikovných ľudí, nikdy nebudú mať pocit, že sa im oplatí budovať značku, či usilovať o čosi dlhodobejšie. Uvedený príklad je trochu extrémny, vychádza (žiaľ) z reálnej praxe. No podobne to platí v situácii, keď sa výrobca snaží o taký široký sortiment, že náklady na marketing, balenie a distribúciu vysoko prevýšia obrat dosiahnutý väčším množstvom výrobkov a ich druhov. Zamerajte sa na svoje najsilnejšie stránky, najžiadanejšie produkty, urobte z excelentných služieb svoju výhodu, ale ak nie ste práve celosvetový gigant, nesnažte sa za neprimeranú cenu uspokojiť každú individuálnu chuť či predstavu.

Zázraky sa dejú... ale väčšinou len v rozprávkach
Neverte na duchov, úspech pochádza v 99% prípadov z tvrdej práce, nie z geniálneho nápadu a jedného výstrelu do tmy. Nedávajte na sľuby predajcov geniálnych marketingovo-obchodných modelov, ktoré vám zaručene naženú zákazníkov bez práce a premýšľania. Tak to nefunguje. Podstatou marketingového úspechu je určiť a osloviť zákazníka, resp. správnu cieľovú skupinu, vybudovať si s potrebný vzťah s potenciálnymi zákazníkmi a  získať ich dôveru a v poslednom kroku dosiahnuť, aby sa stali reálnymi zákazníkmi. Nie je to obvykle možné dosiahnuť naraz a nie je to asi ani úplne jednoduché. Ale ak vzťahy so zákazníkmi budujete s ohľadom na dlhodobú spoluprácu, investícia sa vráti. Zaveďte do svojej práce systém, uvedomte si, čo vám v obchode funguje najlepšie, popíšte si takéto postupy a urobte z nich pravidlo. Obzerajte sa okolo seba a čerpajte zo skúseností iných. Občasná návšteva semináru, konferencie ale aj čítanie kníh a blogov úspešných praktikov je zdrojom nových myšlienok, kontaktov i nápadov. 


V správny čas na správnom mieste
Ste perfekcionista? Fajn, ak túto vlastnosť využívate v prospech klienta. Horšie, ak na všetko, čo potrebujete marketingovo komunikovať pracujete do úmoru. Pokiaľ nie je písanie direkt mailových listov, letákov či webstránok vašou silnou stránkou, zverte reklamné texty na podporu predaja profesionálovi a sám sa venujte obchodu. Pretože ani ten najlepšie sformulovaný slogan vo vašej hlave, ktorý stačí „už len trochu dotiahnuť“ nepredáva. Rýchlosť a aktuálnosť je často dôležitejšia než dokonalosť spracovania. Na druhej strane, človek nemôže zvládnuť všetko a špecialista obvykle oblúkom obíde chyby, na ktorých by ste sa vy museli poučiť. Nechajte prístup „Ja sám, ja sám!“ na iných a naučte sa spoľahnúť na svoj tím. Alebo venujte tento cenný čas hľadaniu najlepších partnerov, ktorí vás dokážu posunúť ďalej.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára