
Ako z toho von?
Ponechať
firemný blog na pleciach jediného človeka nebýva optimálne riešenie, najmä, ak
je to preňho jedna z mnohých povinností. Viacerí autori dokážu prinášať
rôzne pohľady, prezentovať individuálne skúsenosti. Považujem za ideálne, ak
šéf alebo zakladateľ blogu, u ktorého môžeme predpokladať najviac
skúseností, dokáže nadchnúť pre blogovanie väčšiu či menšiu skupinu ľudí
a týmto pomôže získať potrebnú zručnosť a vedomosti. Cvičenie robí
majstra a častým písaním sa rýchlo získa prax. Samozrejme, mal by zabezpečiť
dve veci. Po prvé, aby skúsený človek obsah textov editoval, ustriehol
prípadné chyby, ale aj napravil štylistické omyly. Zároveň sa treba postarať,
aby autori príspevkov dostali čo najviac informácií, navštívili prednášku,
prípadne webinár a dostalo sa im povzbudenia.
Čo musia autori textových príspevkov zvládnuť
Každý raz
začínal a musel najprv pochopiť, ako veci fungujú. Na internete nie je
problém niečo uverejniť, problém je dosiahnuť, aby si váš text niekto prečítal.
Každý autor by si mal položiť niekoľko otázok ešte skôr, než stisne tlačidlo
„publikovať“.
· Bude mať môj text praktický zmysel pre ľudí, ktorých by som rád oslovil?
Možno ste vcelku zručný textár a máte
jasný úsudok, no nikdy by ste nemali stratiť zo zreteľa svojich čitateľov.
Netvrdím, že nemôžete písať super zaujímavé príspevky, ktoré pravdivo odrážajú
politickú situáciu, približujú vaše dovolenkové destinácie, či ukazujú
kulinárske umenie. Pokiaľ ste však blog zakladali kvôli tomu, aby napomáhal
marketingovo-predajným cieľom vašej firmy s IT službami, asi sa
k cieľu príliš nepriblížite. Blog môže – a mal by – byť do istej
miery osobný, nevešajte však na jeho firemnú verziu všetko, čo vás napadne. Ak
teda dokončíme uvedený príklad, skúste radšej hovoriť o riešení
najčastejších problémov užívateľov PC, inšpirujte ich novými možnosťami
v digitálnom svete, vzdelávajte ich v tom, čo im pomôže lepšie pracovať.
· Upúta môj titulok, udržím dostatočne dlho pozornosť?
V záplave informácií nemá
čitateľ inú možnosť, len si vyberať. Aj keby chcel, všetko dostupné prečítať
nedokáže, a preto sa rozhodne na základe prvých viet – či častejšie len
pár slov obsiahnutých v titulku. Nie je to vždy jednoduché, preto
odporúčam najprv pripraviť niekoľko alternatív nadpisov a z nich
vyberať či kombinovať tie, ktoré najlepšie vystihnú podstatu. Ak píšete
skutočne veľký a dôležitý blog, dá sa to, samozrejme, profesionálne otestovať
a zmerať. Ale aj keď nemáte takúto možnosť, spýtajte sa aspoň ľudí okolo
seba, čo by ich zaujalo najviac.
· Je príspevok pre čitateľov stráviteľný?
Nezabúdajte, že čítanie na obrazovke
môže byť namáhavé, preto by text mal byť členitý, na dôležitých miestach
zvýraznený. Keďže väčšina ľudí nečíta systematicky a očami preskakuje
jednotlivé pasáže, sú medzititulky mimoriadne dôležitým prvkom.
Grafici
hovoria, že jeden dobrý obrázok nahradí tisíc slov, a majú pravdu.
Ilustrácie voľte premyslene, nie sú na stránke na ozdobu. Dnes už nie je
problém získať slušné fotografie z databázy, trošku zručnejší užívatelia
PC ľahko vytvoria ilustrácie, diagramy, či porovnávacie vizualizácie. Dôležité
je, aby každý takýto prvok prispieval k informácii, ktorú podávate
a nestal sa len zbytočným odvedením pozornosti.
· Sú tvrdenia, ktoré v článku uvádzam, dôveryhodné?
Každý deň počúvame stovky reklamných
sľubov, opisy úžasných a neuveriteľných výsledkov, ktoré pre nás
zabezpečia všemožné výrobky. Niet divu, že ľudia sú skeptickí a neberú
marketingové texty na internete tak vážne, ako v minulosti. Snažte sa doložiť svoje
tvrdenia výsledkami konkrétnych výskumov, štúdiami, citátmi z hodnoverných
zdrojov či referenciami renomovaných odborníkov. Dobre pôsobia aj referencie
ľudí, ktorí už vaše služby využili a sú ochotní napísať pár slov
o svojich skúsenostiach. Že by mali to mali byť slová prirodzené,
a nie hyperbolicky pochvalné, hádam už netreba pripomínať.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára