„Milujem to, čo robím, ale neznášam, keď to musím niekomu PREDAŤ...“
Patríte
aj vy k ľuďom, ktorí majú znalosti, schopnosti, snahu aj úprimnú túžbu
zákazníkom pomôcť, ale keď si predstavia, že by stáli niekomu tvárou
v tvár a mali by mu ponúknuť vlastné služby, radšej zotrvajú v nudnom
zamestnaní bez pocitu sebarealizácie? Alebo ste podnikateľ, ktorý vie, že by
mohol dosiahnuť oveľa viac, jeho produkty sú kvalitné a potrebné, ale
nedokáže ich dostať predať v dostatočnom množstve? Myslím, že
s takouto situáciou sa stretne, minimálne vo svojich
predajcovských začiatkoch, prevažná väčšina ľudí.
Len
málokto sa narodil ako geniálny komunikačný talent, či výchovou v rodine získal
schopnosť prirodzene a bez ostychu čosi predať. Verte, aj tí najúspešnejší
predajcovia museli na začiatku prejsť procesom učenia a čudovali by ste
sa, že oveľa viac než talent zavážila ich vytrvalosť, pracovitosť, ochota
skúšať to znova.
Internet odbúral predajcom veľa stresu
Dnes
je predaj v niektorých smeroch oveľa jednoduchší, pretože nám pomáha
internet. On-line prezentácia takisto vyžaduje poctivú prácu, vytrvalosť
a znalosť určitých princípov, ale odbúrala to, čoho sa asi ľudia báli
najviac – strach z odmietnutia. Keď si spomeniem na svoje začiatky,
telefonovanie potenciálnym záujemcom bolo tým, čo ma budilo ešte aj zo sna.
Uvoľniť zovreté hrdlo, osloviť cudzieho človeka, dohodnúť si schôdzku – to bol
prvý a pre mňa často najťažší krok. Nebolo to jednoduché ani tvárou
v tvár, no už samotné vybavenie schôdzky bolo úspechom, po ktorom sa mi
dýchalo oveľa lepšie.
Aj
keď som obavy neskôr prekonala, nemôžem povedať, že by predajný rozhovor patril
k tým stránkam mojej práce, ktoré by ma tešili. No vybudovanie webstránky,
profilov na sociálnych sieťach, rozsiahla PR práca na internete mi pomohli
získavať kontakty priamo na ľudí, ktorí moje služby potrebovali a chceli.
Žiadne presviedčanie, prosenie či lákanie, žiadne predajné triky a už
vôbec nie pocit podliezania. Veď keď vám niekto zavolá, že by sa s vami
rád stretol, pretože potrebuje pomôcť so zvýšením efektívnosti svojich
marketingových aktivít, odvíja sa rozhovor od začiatku úplne inak a je
takmer vždy príjemný.
Pravidlá komunikácie platia aj na
sieti
To,
čo treba vedieť a dodržať, sú však aj na internete správne nástroje predaja
a princípy dobrej komunikácie. Našťastie, dnes už existuje veľa dobrých kurzov,
ktoré vám pomôžu zlepšiť sa. Konkurenčnou výhodou je potom skôr vaše úsilie o dobré texty, vytrvalosť
a nasadenie. Aj keď už nie ste nútení oslovovať ľudí bez predchádzajúceho
záujmu, nestiahnite sa do ústrania a neschovávajte sa za stenou sociálnych
médií. Vždy keď je príležitosť, rozprávajte s ľuďmi, zaujímajte sa o nich a občas
nenásilne precvičte svoje prezentačné schopnosti. Aj rozprávanie pred ľuďmi je
niečo, čo sa opakovaním dá vynikajúco nacvičiť
Čo by vo vašej prezentácii rozhodne
nemalo chýbať?
Keby
som sa mala zamerať na jedinú vec, povedala by som, že je to „ponuka, ktorá sa
neodmieta“. Nie, nemusíte si ísť vybaviť zbrojný pas, ani opäť čítať Krstného
otca. Stačí, keď sa zamyslíte nad tým, čo vaši zákazníci hľadajú
a oceňujú, čo ich presvedčí o vašej kompetencii, vzbudí dôveru,
a napokon aj túžbu spolupracovať práve s vami.
Nehovorte
zbytočne veľa o tom, akým spôsobom vyriešite problémy klientov. Zamerajte
sa na to, čo im vaša služba prinesie, aké starosti si ušetria, aké výhody
získajú, ako sa zmení ich život, keď prijmú vašu pomoc. Tomuto venujte maximum
pozornosti a len stručne stačí vysvetliť, či bude vaša spolupráca spočívať
v osobných stretnutiach, elektronickom kontakte či inej forme dodávky.
Základný
produkt či službu „oslaďte“ výhodou, ktorú ľudia získajú, ak zareagujú rýchlo.
Práve takýto bonus môže byť tým, čo vás odlíši od zástupov konkurentov. Mal by
však mať hlavu aj pätu, súvisieť s vašou hlavnou službou a byť
niečím, čo je pre zákazníkov užitočné i výhodné. Všimnite si aj druhú časť
vety: „ak zareagujú rýchlo“. Časové ohraničenie, či obmedzenie výhody na určený
počet prvých záujemcov vytvorí jemné pnutie, zákazník pocíti, že by mal konať,
pretože táto výhoda tu nebude dlho. Nie je to o vašom presviedčaní, či
nátlaku, ten by vyvolal skôr opačnú reakciu. A čo ešte? Predsa informácia,
ako má záujemca postupovať ďalej, ak sa rozhodol, že za svojho obchodného
partnera zvolí práve vás! Dajte mu to najavo zrozumiteľne a jednoducho,
vyzvite ho na vyplnenie objednávkového formulára, zaslanie kontaktu či inú
potrebnú reakciu.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára