Práca
s ľuďmi zahŕňa množstvo komunikácie a výmen názorov, ktoré ani pri
najväčšej snahe nemôžu byť výlučne pozitívne. Nie všetko sa pracovníkom podarí,
nie každý zákazník má dobrú náladu, nie každé hodnotenie partnerov je
objektívne. A či sa nám to páči alebo nie, kritické vyjadrenia sa našich
podriadených dotýkajú oveľa silnejšie a zostávajú v ich mysli dlhšie,
ako poďakovanie či pochvala. Dobrý šéf by to mal pri riadení svojho tímu
zohľadniť, veď pocit frustrácie by skôr či neskôr viedol aj k znižovaniu
výkonov.
Ľudia v oddelení predaja, servisu, prípadne príjmu
reklamácií sú neraz vystavení rozčúleným reakciám nespokojných zákazníkov. Bez
ohľadu na to, či ide o oprávnené alebo neoprávnené sťažovanie, zachovať
pokoj, odstup a empatický prístup dá pracovníkovi v prvej línii
psychicky poriadne zabrať. Je veľmi dôležité, aby bol personál pravidelne
trénovaný a cítil, že sa pri rozhodovaní opiera o presné a jasné
pravidlá. Kým školenia o technických otázkach najlepšie pripravia manažéri
alebo skúsení pracovníci firmy, na tréning komunikačných zručností, zvládania
kritiky a negatívnych emócií odporúčam prizvať externého odborníka. Dobre
zvolený tréner prinesie do firmy pohľad zvonka, skúsenosť s riešením
rozličných situácií a ak si získa dôveru, ľudia s ním komunikujú
otvorenejšie.
Na druhej strane, negatívna spätná väzba od zákazníkov môže
neraz naznačovať, že s našimi službami niečo nie je v poriadku
a existujú možnosti zlepšenia, rozšírenia či zmeny. Šéf by mal preto
nielen podporovať svoj tím a pomáhať mu prekonať negatívne pocity, ale aj
pozorne počúvať, aké problémy sa v súvislosti s činnosťou organizácie
vyskytujú najčastejšie a hľadať cesty, ako ich vzniku zamedziť. Keď medzi
jednotlivými oddeleniami firmy fungujú priateľské a otvorené vzťahy, je
predpoklad, že sa oprávnená kritika stane podnetom na konštruktívnu spoluprácu
a následné zlepšenie služieb.
V práci trávime viac času ako doma s rodinou. Je
príjemné, keď spolu kolegovia vychádzajú dobre a vo firme vládne atmosféra
vzájomnej podpory. No ľudia nie sú stroje a z času na čas sa v
medziľudských vzťahoch vyskytnú nezhody. Ako šéf nikdy nedovoľte, aby
ohováranie otrávilo vzťahy v pracovnom tíme. Ak zistíte, že niekto šíri
klebety o inom, požiadajte ho, aby mu svoje výhrady povedal z očí do
očí vo vašej prítomnosti. Obvykle si obe strany vysvetlia svoje stanoviská
oveľa pokojnejšie, ako by to urobili poza chrbát a váš zásah je už len
zriedka potrebný. Pokiaľ bola kritika oprávnená, pomôžte nastaviť korektné
vzťahy a pokúste sa ukončiť situáciu podaním rúk.
Pravidelne pripomínajte svojim spolupracovníkom hlavný účel,
teda poslanie spoločnosti, kvôli ktorému by mali ťahať za jeden povraz.
Vytvorte priestor, aby sa kolegovia lepšie zoznámili aj po ľudskej stránke.
Nemusíte organizovať drahé večierky a zahraničné výlety, rovnaký účel
splní spoločná opekačka, vychádzka, či športové popoludnie, kde vytvoríte
priestor na vzájomné spoznanie a osobnejšie rozhovory.
Nie je jednoduché vypočuť si kritiku zo strany podriadeného,
obzvlášť, ak je vyslovená pred ľuďmi. No skôr než dáte priechod hnevu, alebo na
kritika zanevriete, radšej sa zhlboka nadýchnite a popremýšľajte
o tom, čo ste si vypočuli. Povedať šéfovi niečo negatívne si vyžaduje kus
odvahy a váš pracovník by to zrejme neurobil, keby mu na zlepšení situácie
nezáležalo.
Odhliadnime však od najvypätejších situácií, ktorým by bolo
bývalo lepšie predísť. Skôr pripustime, že v zdravej firme môže výborne
fungovať aj čosi ako Hyde Park, čiže fórum otvorenej komunikácie. Pre takýto
účel je dobré určiť pravidelný čas, miesto a sformulovať pravidlá slušnosti,
ktoré však neobmedzia obsah ani rozsah kritiky. Ak vám ľudia otvorene povedia,
čo ich trápi alebo čo vo firme nefunguje dobre, budú ochotne spolupracovať aj
na riešení problémov. V prípade, že riešenie nie je vo vašich možnostiach,
máte šancu veci dôkladne vysvetliť. Aj to neraz ich posilní dôveru
k vám a lojalitu k firme. Niekedy majú ľudia obavy povedať svoj názor
verejne. Pre takéto prípady môžete pripraviť uzavretú škatuľu, do ktorej môžu
vhodiť pripomienky – či už s podpisom alebo anonymne. Získate cennú spätnú
väzbu a pravdepodobne aj mnohé tipy, ktoré s pochopením uvediete do praxe.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára