Dá sa na to pozerať dvoma spôsobmi. Na jednej strane je
dôležité zostať v kontakte s novinkami nielen v branži, ale zaujímať
sa aj o možnosti komunikácie so zákazníkmi, získavania nových kontaktov či
využívania softvérov, ktoré vám prácu zrýchlia a zjednodušia. Nemusíte byť
expertom na digitálny marketing, no ak máte aspoň základný prehľad o tom,
čo je možné a dostupné, lepšie si vyberiete špecialistu na spoluprácu
a necháte ho urobiť to, na čo už nemáte (a pri svojej práci zrejme ani
nemôžete mať) kapacitu.
Pozrime sa však na vec aj z druhej stránky. Žiadna
technológia, aplikácia, či zázračný softvér nenahradí premyslenú stratégiu,
dobrú znalosť vašej cieľovej skupiny, vytrvalé úsilie o špičkovú úroveň
vlastných produktov a služieb. Tieto znalosti a schopnosti by ste si
mali udržať pod kontrolou, pretože v nich vás pravdepodobne plnohodnotne
nenahradí ani veľmi zručný odborník na svet internetu. Aj keď sa spôsob prenosu
informácií prevratne a rýchlo mení, zákonitosti komunikácie vyplývajú
z ľudskej psychiky a v našom podvedomí sú hlboko zakódované.
Aj keď technológie pomôžu veľmi rýchlo získať na internete
tisíce záujemcov, pravdepodobnosť, že sa z nich stanú platiaci zákazníci,
je obvykle nízka. Kliknúť na „like“, „mám záujem“ či stiahnuť si zdarma
e-book je vec jedna, osobne sa zúčastniť podujatia alebo zaslať záväznú objednávku
vec celkom iná. Nenechajte sa pomýliť zdanlivo rýchlym a jednoduchým
oslovením záujemcov, pretože bez ďalšej tvrdej práce so získanými kontaktmi vám
veľa úžitku neprinesú.
Čo ďalej?
Pokiaľ si váš produkt alebo služba vyžadujú, aby vám
zákazníci dôverovali, skôr než sa rozhodnú pre nákup, treba pristúpiť
k ďalším krokom. K tým najefektívnejším patrí často séria e-mailov.
Pravda, napísať dlhší text, ktorý zaujme, presvedčí a bude mať pre zákazníka
reálnu hodnotu, je trochu náročnejšie, no váha priamo zaslanej informácie je
pre čitateľa vyššia ako reklamné oznamy na Facebooku či inej sociálnej sieti. O tom,
ako písať predajné texty nájdete na knižnom trhu aj na internete pomerne veľa
informácií. Ak vám to finančný rozpočet dovolí, oplatí sa investovať do
kvalitného copywritera. Ak nie, zožeňte a prečítajte si zopár kníh
a článkov od ľudí, ktorých toto remeslo živí. Ukážu vám, ako by mal
vyzerať pútavý titulok, ako formulovať vety, členiť odseky, či využívať
grafické symboly a obrázky. Dôležité je, nespustiť zo zreteľa účel vašej
komunikácie. Nie vždy je to priamo predaj, no nemali by ste zabudnúť na potreby
potenciálneho klienta a skĺznuť do sebaprezentácie. Dôležitá nie je ani tak
dĺžka textu, ako skôr schopnosť po celý čas udržať čitateľovu pozornosť
a poskytnúť niečo, čo nebude mrhaním jeho času. Cvičenie robí majstra, po
čase možno zistíte, že ak poznáte pravidlá a viete ako na to, kreatívna
textárska práca vás bude tešiť.
Posúdiť samého seba je vždy ťažšie, ako kritizovať iných.
Niekto je na seba až príliš prísny, iný zase nedokáže svoje vidieť chyby
a prijať aj veľmi oprávnené návrhy na zlepšenie. Iste tušíte, že správny
prístup bude niekde uprostred.
Skúste si najprv prečítať svoj text nahlas. Sledujte, či sa
vety odvíjajú plynulo, informácie logicky nadväzujú jedna na druhú
a nezapletáte sa do slučiek, ktoré sú vám jasné, ale čitateľovi môžu
pripadať nezrozumiteľné. Vždy majte na pamäti, že ak zákaznwww.marketingovo.skík vašu ponuku
nepochopí, nenakúpi u vás. Ak sa v texte zamotá, pravdepodobne stratí
pozornosť a odíde robiť čosi iné. Zamyslite sa tiež, či používate
prirodzený (a laický) jazyk, slovesá v činnom rode a nie príliš dlhé
vety. V druhom kroku požiadajte niekoho blízkeho, aby si text prečítal
a povedal, či všetkému rozumel a je mu jasné, aké výhody mu váš
produkt prinesie. Nemusí to byť odborník, skôr naopak, zrozumiteľnosť posúdi
lepšie niekto „zvonku“.
To najdôležitejšie
nakoniec
Zostáva spomenúť ešte jeden kľúčový prvok reklamného textu,
a tým je výzva k akcii. Na webe máva obvykle podobu grafického tlačítka –
„buttonu“, no nemala by chýbať ani v off-line svete. Keď zákazník dočíta
váš e-mail alebo list, mal by presne vedieť, čo urobiť, aby váš produkt získal.
Kde ho môže kúpiť, ako, kedy a kde sa s vami môže skontaktovať, prípadne
s kým sa môže poradiť. Je zvláštne, že na tieto informácie mnohí
predajcovia zabúdajú. Akoby bolo samozrejmosťou, že záujemca bude hľadať ďalšie
informácie na internete. Nuž, mohol by, no často to neurobí a vaša námaha
vyjde nazmar.
Ak ste dočítali do konca, už tušíte, že aj keď nám internet
poskytol mimoriadne užitočné nástroje, nenahradil podstatu kvalitnej
marketingovej komunikácie. A čím viac spamu plní naše schránky
a odpútava pozornosť, tým je úroveň textu schopnosť zaujať zákazníka
zmysluplnými informáciami dôležitejšia.
Žiadne komentáre:
Zverejnenie komentára